Rijtest: Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 100 (2020)

Peugeot 2008 test Autofans 2020

De vorige Peugeot 2008 was een populaire en dynamische jongen. De nieuwe generatie haalt visuele inspiratie van de goed scorende 3008 en 5008, en deelt zijn fundamenten met de nieuwe 208. Ook als elektrische versie. Met de adelbrieven zit het dus al goed. En met de praktijk?

Over SUV’s en crossovers in het B-segment hoeven we geen boekje meer open te doen. De crossovervarianten zijn de laatste jaren populairder geworden dan de B-segmenters waar ze op gebaseerd zijn. Dat geldt in zekere zin ook voor de Peugeot 2008, die vooral bij een ouder koperspubliek de hatchback met een nulletje minder in de naam wist te overvleugelen.

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Metamorfose

Het hoeft dus niet te verbazen dat deze nieuwe 2008 het CMP-platform van de eveneens nieuwe 208 gebruikt. Dat platform is trouwens stilaan een constante in de klasse van de compacte PSA-modellen, want de DS 3 Crossback en Opel Corsa gebruiken het ook. Idem voor hun elektrische versies. Het blijkt bovendien bijzonder modulair te zijn, want deze nieuwe 2008 is maar liefst 24 centimeter langer dan de hatchback.

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Vergeleken met zijn voorganger komt er 14 centimeter in de lengte bij, terwijl de breedte en de hoogte nauwelijks wijzigden. Visueel verschilt deze nieuwe 2008 dag en nacht met zijn voorganger: hij heeft zijn wat brave en doordeweekse looks ingeruild voor een stoerder uiterlijk, dat netjes aansluit bij dat van de grotere 3008 en 5008. Dat resulteert in een stevig verticaal radiatorrooster, lichtblokken met de ‘klauw’-signatuur waar Peugeot graag mee schermt, en een fiks oplopende gordellijn.

Holografische hoofdpijn

Binnenin volgt de 2008 eveneens de stijl van de grotere 3008, met een hoog geplaatst digitaal instrumentenpaneel (dat Peugeot wel eens head-updisplay durft noemen, maar laat je niet van de wijs brengen), dito infotainmentscherm, afgeplat stuur met kleine diameter en enkele ‘pianotoetsen’ om snel naar de juiste functies op het infotainmentscherm te switchen. Het kleine stuur levert wat ons betreft geen problemen op, de holografische 3D-weergave wel. Gelukkig kun je die ook uitschakelen.

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Pluspunten zijn er wel voor de afwerking en assemblage, die kwalitatief aanvoelen, en voor het plaatsaanbod. Ook de kofferruimte scoort met 434 liter beter dan die van de Renault Captur en Volkswagen T-Cross, om maar twee concurrenten te noemen. Tot die hun achterbank verschuiven weliswaar, iets dat op deze 2008 ontbreekt. Een dubbele laadvloer is er wel.

Modern en klassiek

Onder de motorkap is de elektrische e-2008 natuurlijk de grote aandachttrekker, maar daarnaast biedt Peugeot nog een bescheiden gamma aan klassieke verbrandingsmotoren aan. Aan benzinekant is dat de 1.2 PureTech, in variaties van 100, 130 en 155 pk, en gecombineerd met een manuele zesbak (100 en 130 pk) of achttrapsautomaat (130 en 155 pk). Het dieselaanbod wordt vertegenwoordigd door de 1.5 BlueHDi, in versies van 100 pk (met manuele zesbak) en 130 pk (achttrapsautomaat).

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Het is die 1.5 BlueHDi van 100 pk die wij aan de tand voelden, hoewel die vooral door particuliere kopers opzij zal worden geschoven ten voordele van een benzineversie. Als die zelfontbrander binnen je rijdersprofiel valt, dan schermt die met enkele kwaliteiten, waaronder zijn mussendorst van om en bij de 5 liter. Pure sprintcijfers legt hij niet voor, maar hij komt voldoende vlot voor de dag als je hem in de juiste vermogensband weet te houden.

Dat betekent weliswaar af en toe strategisch terugschakelen met de manuele zesbak, die jammer genoeg niet uitblinkt in precisie. Wie koste wat het kost wil dieselen, overweegt daarom misschien beter de versie van 130 pk met automaat, die het dagelijkse rijcomfort opwaardeert. Ook de besturing is licht, maar door zijn lange wielbasis komt de 2008 wel stabiel en dynamisch uit de hoek. Verwacht er geen Ford Puma van, want de Peugeot laat uiteindelijk het comfort primeren.

Prijzen

De betaalbaarste Peugeot 2008 is de 1.2 PureTech 100: die betaal je 22.650 euro. Onze 1.5 BlueHDi 100 kost minstens 25.150 euro, terwijl die prijs voor de duurdere uitvoeringen (GT Line) en sterkste motorversies oploopt richting en over 30.000 euro. Dat is zeker het geval voor de e-2008, die je minstens 36.400 euro betaalt.

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Kijken we naar zijn naaste concurrenten, dan kan de Renault Captur counteren met een lagere instapprijs (18.675 euro), al wordt dat prijsverschil meer uitgevlakt wanneer je opklimt in uitvoering en motorversie. Bij de Volkswagen-groep begint de VW T-Cross vanaf 20.895 euro, de Seat Arona vanaf 17.830 euro, en de Skoda Kamiq vanaf 20.450 euro. Bij Hyundai en Kia tot slot begint de Kona vanaf 18.799 euro, de Stonic vanaf 18.190 euro.

Conclusie

De nieuwe Peugeot 2008 lijkt nog maar in weinig op zijn voorganger. Zijn stijl zal in de smaak vallen, terwijl zijn rijgedrag geen steken laat vallen en zijn motoraanbod voor elk wat wils biedt. Inclusief elektrische versie. Deze nieuwe generatie heeft opnieuw alle troeven in handen om een van de sterkhouders te worden in het überpopulaire B-segment.

Peugeot 2008 test Autofans 2020

Specificaties

Motor

1.5 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

100pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 205 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs basismodel

€ 25 150.00

0 tot 100 km/u

11.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

434 L

CO2-uitstoot

118 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws