Optiefans: dit kost de ideale Volvo XC40 (2023)

Optiefans Volvo XC40 2023

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer is het de beurt aan één van de populairste modelletjes op de Belgische markt… Maar wat moet je eigenlijk betalen voor een beetje Volvo XC40?

Kijk je er de Belgische inschrijvingscijfers van de afgelopen jaren op na, dan verschijnt daar steevast een ietwat onverwachte speler in de top-3. Zo blijkt de Volvo XC40 jaar na jaar en kwartaal na kwartaal één van de populairste modellen op onze markt, en dat terwijl de auto eigenlijk niet eens zo belachelijk goedkoop is. De XC40 wordt dan ook vaak ingezet als bedrijfswagen, maar ook particulieren zijn niet immuun voor zijn Scandinavische charme… Dus wat moeten die dan voor een goed uitgerust exemplaar over hebben?

Niet-geëlektrificeerde Volvo

Voor je in de configurator aan de slag kan, moet je echter eerst weten wat voor XC40 je begeert. Volvo biedt namelijk drie algemene motorisaties aan voor zijn compactste SUV, gaande van een model met benzinemotoren langs een ‘XC40 Recharge’ met plug-inhybridetechniek tot een zuiver elektrische variant die verwarrend genoeg onder dezelfde naam door het leven gaat. Over dat laatste maken we ons hier niet te veel zorgen, want we focussen in dit geval gewoon op de thermische en dus meest betaalbare versie van de XC40.

Optiefans Volvo XC40 2023

Open je de configurator van die reguliere XC40, dan kijk je aan tegen een basisprijs van 37.500 euro. Voor dat geld geeft Volvo je het ‘Essential’-uitrustingsniveau mee, en dat bevat al een aantal zaken die we van onze ideale auto verwachten. Reken bijvoorbeeld op licht- en regensensoren, een rijstrookassistent, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achteraan, een in delen neerklapbare achterbank, metallic-lak en lichtmetalen velgen, ook al gaat het om 17-inchwieltjes die nogal uit de toon vallen met de rest van de auto. Onder de kap vind je dan weer de enige niet-geëlektrificeerde motor die Volvo nog aanbiedt: een 1.5-liter driecilinder op benzine gekoppeld aan een automaat. Die T2-motorisatie geeft je 129 pk en 245 Nm koppel.

Duurdere versie vs. meer pakketten

Noem ons gerust verwend, maar daar krijgen wij het niet meteen warm van in een premiumproduct als deze Volvo. Daarin hoort wat ons betreft een stevige mildhybride, dus onze voorkeur gaat naar de B3-versie met 2.0-litermotor en 163 pk in het vooronder. Om verder ook automatisch dimmende spiegels, navigatie en smartphoneconnectiviteit toe te voegen zouden we de ‘Driver Assist’- en ‘Sensus Navigation’-pakketten moeten aanvinken voor respectievelijk 1.450 euro en 1.350 euro, maar dan viel ons op dat die zaken standaard inbegrepen zitten in het ‘Core’-uitrustingsniveau voor 3.550 euro extra. Bovendien kost upgraden naar de B3-motor daar ook slechts 1.650 in plaats van 3.050 euro, en gooit dat uitrustingsniveau er ook keyless entry, een elektrisch bediende achterklep, klimaatregeling in twee zones, een knappere interieurbekleding en 18-inchvelgen bij. Dat leek ons de meerprijs dus meer dan waard.

Optiefans Volvo XC40 2023

De enige zaken die dan nog ontbreken zijn parkeersensoren vooraan en adaptieve cruisecontrol, en die voegen we toe voor respectievelijk 300 euro en een best wel forse 1.150 euro. Aangezien we inmiddels toch al ver boven de 40.000 euro zitten maken we het plaatje dan maar helemaal af met knappere velgen voor amper 130 euro extra, maar de standaard aanwezige ‘vapour grey’-lak laten we zitten. Dat is namelijk al een metallickleur, en 895 euro extra voor een ander tintje grijs zou het totaalplaatje boven de 45.000 euro doen pieken...

De totaalprijs voor onze ideale Volvo XC40: 44.280 euro.

Heb je dat over voor een knap uitgeruste, Zweedse SUV? Of ga je voor dat geld liever elders shoppen? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Peter 18:33
afbeelding van Peter

Lynk&Co 01 en moet je niet zoeken welke opties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws