Live in Genève 2015: BMW 1 Reeks facelift

bmw-1-reeks-facelift-geneve-2015-102

Begin dit jaar stelde BMW de 1 Reeks facelift voor. Weg met de vierkante achterlichten, welkom aan de driecilinders.

Het was een kwestie van tijd vooraleer de 1 Reeks de driecilindermotoren in het vooronder zou krijgen. De 2 Reeks kreeg ze eerder al, te beginnen bij de Active Tourer en bij MINI zijn ze de driecilinders ondertussen al gewoon. De driecilindermotoren zijn het gevolg van de politiek rond de motorarchitectuur van BMW, dat er voortaan voor kiest om elke cilinderunit een inhoud van 500 cc te geven.

De politiek rond de motoren is dan wel goed te praten met technische argumenten, over de lijnen van de 1 Reeks is er wat discussie. Vooraan merk je de snoet van de 2 Reeks op, het is achteraan dat de grote wijzigingen plaatsvinden. Tot zowat driekwart vooraanzicht heb je geen flauw benul van wat je te wachten staat maar het verschil met de pré-facelift is navenant. BMW trekt de achterlichten door, zodat de gelijkenis met de achterlichtunits van de VW Polo van de baan zijn. De hele achterzijde doet zowaar zelfs wat dynamischer aan.

bmw-1-reeks-facelift-geneve

Een nieuwe 116d Efficient Dynamics Edition verbruikt slechts 3,4 l/100 km (CO2-uitstoot: 89 g/km). Die versie bestond al, maar krijgt nu een driecilinder dieselmotor. Behalve deze nieuwe 116d EDE zijn er ook de 118d (150 pk), 120d (190 pk) en 125d (224 pk). Die laatste twee zijn er ook met xDrive vierwielaandrijving.

Ook het benzineaanbod begint met een driecilindermotor, de 116i, met 109 pk. De 118i - ook een driecilindermotor - krijgt 136 pk, terwijl de 120i en 125i respectievelijk 177 e 218 pk leveren. Topmodel M135i krijgt tegenwoordig 326 pk losgeweekt uit het zescilinderblok, dat zijn er 6 meer dan voorheen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws