Terwijl het autosalon van Brussel er in slaagt om alle automerken van Rolls-Royce tot Dacia neer te poten in de Heizel, gaat het niet zo voor de wind bij de organisatoren van het autosalon van Genève. Citroën, Peugeot, Opel, Ford en Lamborghini haken alvast af. Een gevaarlijk precedent.
Het klassieke autosalon staat onder serieuze druk. Want door kostenbesparingen bij automerken wordt er steeds meer de vraag gesteld hoe nuttig zo'n salon nog is. Niet zozeer bij dat van Brussel - want dat is uniek in zijn soort als verkoopsalon -, wel bij dat van Genève, Parijs en Frankfurt. Bij die laatste twee werden er de voorbij jaren al serieus wat katten gestuurd, dit jaar brokkelt de interesse voor de Geneva International Motor Show af.
Hoelang nog?
Straf. Want tot voor kort werd aangenomen dat Genève hét salon van de grote drie (Parijs, Frankfurt, Genève) zou zijn met de grootste overlevingskans. Het Europese salon waar alle automerken op zouden focussen. Niet dus. Want als een in elkaar stuikend kaartenhuisje lieten Peugeot, Citroën, Opel, Lamborghini en Ford kort na elkaar weten niet deel te nemen aan de editie van dit jaar. De 90ste verjaardag trouwens, van het salon.
Toegegeven, daarmee doet Genève het (op dit moment) nog altijd beter dan Frankfurt en Parijs waar vlot 20 grote automerken afwezig tekenden. Toch lijkt de trend gezet. Binnenkort enkel nog het autosalon van Brussel in Europa? Het zou zo wel eens kunnen. De wereldpremière van de Mercedes GLA in Brussel is al een duidelijk teken aan de wand dat grote constructeurs het belang van ons salon beginnen in te zien.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden