Officieel: Mercedes IAA Concept is Transformer

mercedes-iaa-concept-2015

Volkswagen mag zich dan wel de hashtag van de IAA toeëigenen, Mercedes brengt gewoon een model mee dat de naam "IAA" draagt. Al is het niet wat je denkt.

Geen schaalmodel van de beurs, wel een Intelligent Aerodynamic Automobile. Eentje recht uit de windtunnel dus, en dat zie je aan zijn indrukwekkende Cw-waarde van 0,19.

transformers

Maar dat is niet alles, want bij 80 km/u gaat de wagen in Aerodynamic mode. Daarbij transformeert het hele uiterlijk om zo efficiënt mogelijk tegen de wrijvingskracht op te boksen. Zo zie je lamellen en spoilers verschijnen, terwijl de rihoogte wordt aangepast.

mercedes-iaa-concept-2015

De dubbele vorm heeft ook impact op de afmetingen. In normale modus is de wagen 5,040 meter lang, in Aerodynamic modus wordt dat 5,043 meter. Hij is 1,305 meter hoog en 1,995 meter breed.

Mercedes opteert voor deze conceptcar voor een plug-in hybride combinatie. Elektro- en benzinemotor samen zorgen voor 279 pk, terwijl de elektrische radius in Design-mode 62 km bedraagt. Hij stoot 31 g/km uit, bij gecombineerd verbruik. In Aerodynamic mode stoot hij slechts 28 g/km uit en kan hij 66 km puur elektrisch rijden.

in productie, of toch bijna

Mercedes komt wat dichterbij de productiemodellen wat het interieur betreft, daar zie je dingen uit de S-Klasse terugkomen, de bediening verloopt via touch screens. De achterlichtunits hebben een Stardust-effect, aldus Mercedes, een gimmick dat we gaan terugzien op een productiemodel in 2016.

mercedes-iaa-concept-2015

Maar ook de algemene vorm van deze IAA Concept komt terug, bij een nieuw model dat wat meer in de richting van de Audi A7 Sportback, meer dan de huidige Mercedes CLS dat nu doet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws