Nissan heeft het doek gehaald van haar IMQ, een conceptwagen die moet dienen om Nissans e-POWER onder de aandacht te brengen. Die "kracht" koppelt een elektrische aandrijving aan een range extender op benzine. Een soort van Opel Ampera zonder stekker. Want de elektrische motor zal enkel zijn energie halen uit die verbrandingsmotor en recuperatie tijdens het rijden. Een hybride... maar dan anders.
Een andere kijk op hybridewagens, dat presenteert Nissan op het autosalon van Genève. Want de IMQ conept is een elektrische auto maar eigenlijk ook niet, een plug-inhybride zonder plug en een omgekeerde hybride. Ja, dat vereist meer uitleg natuurlijk. Te meer omdat Nissan het plan heeft deze technologie tegen 2022 te introduceren op haar best verkopende modellen.
Andere kijk op hybride
In essentie doet deze crossover beroep op twee elektromotoren (één op elke as) die gezamenlijk goed zijn voor zo'n 335 pk en 700 Nm koppel. Een elektrische auto zou je dus zeggen! Alleen is het accupakket relatief klein, waardoor de range zou stuiken op maar enkele kilometers. Geen probleem, want Nissan poot ook een 1.5 turbobenzine voorin die als generator wordt gebruikt om de elektromotoren van energie te voorzien (door de batterijen op te laden).
Een plug-inhybride dus, zoals de Opel Ampera destijds? Wel, niet helemaal, want de e-POWER aandrijving doet het zonder stekker. Een soort van unieke visie op het hybridesysteem dus, deze e-POWER. Geen exotische technologie, want momenteel biedt Nissan deze set-up al aan op haar thuismarkt in de Note en Serena. Waar de motorisatie trouwens (deels door fiscaliteit gestuurd) ontiegelijk populair is.
Volgende Qashqai
Die technologie verpakt Nissan tijdens het autosalon van Genève in de IMQ concept, een futuristische crossover die vooral duidelijk moet maken dat: ja, de volgende generatie Qashqai beroep zal doen op deze aandrijving. Die moet ergens rond 2022 het levenslicht zien. Al geeft Nissan meteen ook mee dat alle andere populaire modellen van het merk aan de e-POWER zullen gaan. Denk Juke, Micra en... GT-R? Wie weet.
Hoe dan ook, de komende jaren zullen we door de golf van eco-revolutie experimentele technologieën voorgeschoteld krijgen. Waardoor de tijden van uniforme motoren over het gehele autoland (een 2-liter viercilinder turbodiesel, om maar iets te noemen) ten einde lijken te komen. Alleen maar een goed ding, toch?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden