Alpine trekt het doek van een eigenaardige conceptauto. De Alpenglow toont de toekomstige designrichting van Alpine én maakt gebruik van een verbrandingsmotor op waterstof. Moeder, die gekke Fransozen doen het weer!
De toekomst van sportwagenmerk Alpine is niet retro. Laat dat duidelijk zijn. Want na de succesvolle reïncarnatie van de A110 met designknipogen naar de klassieke versie van de jaren 60, toont Alpine met de Alpenglow conceptwagen een meer futuristische designtaal. Eentje die we de komende jaren zullen tegenkomen op de nieuwe productiemodellen van het merk.
De bergen in
Dat Alpine als naam refereert naar de Alpen, daar moet je geen diploma vertaalkunde voor hebben. Bij de ontwikkeling van deze Alpenglow trok Alpine daadwerkelijk de bergen in! Want de conceptwagen krijgt meerdere designdetails die refereren naar sneeuw en ijs. Nu goed, laten we eerst een stap terug nemen en naar het globale plaatje zien. De Alpenglow is in dat geval een maar liefst 5 meter lange racewagen die niet zo misstaan in de garage van Bruce Wayne. Het rode lichtsignatuur vooraan moet ons doen denken aan de opkomende zon in de Alpen, terwijl de doorzichtige actieve spoiler achterop moet lijken op één gigantische blok ijs. De velgen tenslotte refereren met hun design naar sneeuwvlokjes. Kijk, je zou er zo een sneeuwman van willen maken, van deze Alpenglow.
Het gehele koetswerk bestaat trouwens uit gerecycleerde koolstofvezel en wordt gedrapeerd in Alpine's iconische blauwe lakkleur. Over het interieur rept Alpine niet met al te veel woorden, al zien we uit de persplaatjes dat deze Alpenglow een eenzitter is. Alpine is uiteraard ook actief in de racerij maakt met deze conceptwagen meteen duidelijk dat ze niet van plan zijn daar spoedig te vertrekken.
Geen EV!
Hoewel we vooraf aannamen dat de Alpenglow volstrekt elektrisch zou zijn, is dat blijkbaar toch niet het geval. De Alpenglow rijdt namelijk op waterstof maar gebruikt geen elektromotor maar wel een verbrandingsmotor om het goedje om te zetten in vooruitgang. Daarvoor installeert het twee stevige cilindervormige tanks die waterstof opslaan aan 700 bar. Tijdens het rijden wordt die waterstof omgezet in energie via een niet nader genoemde verbrandingsmotor. Restproduct? Net zoals bij een elektrische waterstofauto damp/ stoom maar in dit geval als bonus ook een hoop uitlaatgeluid.
Voor je aan het dromen gaat, Alpine heeft geen plannen om deze Alpenglow in productie te nemen. Wel komen er vanaf 2025 een rist nieuwe modellen in de line-up. Te beginnen met een hothatch-variant van de nieuwe elektrische Renault 5, een crossover en een opvolger voor de A110 die samen met Lotus wordt ontwikkeld. Auto's die Alpine stiekem al plaagt in een hoekje van de persfoto's van deze Alpenglow.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 15 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden