Nu Audi de S3 Cabriolet heeft voorgesteld is er voor elk wat wils in het aanbod van de gepeperde A3's. Maar welke zou jij kiezen, en waarom?
In basis verschillen de S3-varianten amper van elkaar. Enkel het gewicht verschilt, verder spelen ze allemaal met de 2.0 TFSI, voorzien van 300 pk en 380 Nm. Daarmee halen ze een 0-100 tijd die telkens rond de 5 seconden draait, afhankelijk van hun gewicht. Dat maakt de keuze er eentje van looks, dat en je hart.
puur
Beginnen doe je de ronde bij de S3. Die krijgt slechts drie deuren en lijkt de puurste S in het rijtje die deze vier vormen. Met een gewicht van 1.390 kg is hij ook de lichtste uit het rijtje, het verschil met de anderen bedraagt zowat 40 kilogram. Dat zie je in de acceleratietijd, die op papier 4,8 seconden bedraagt, in combinatie met de S-Tronic. Wil je deze, dan betaal je minimaal 39.900 euro.
twee deuren extra
of kies je voor de vader-versie. De S3 Sportback is iets praktischer opgebouwd met zijn vijf deuren maar ziet zijn gewicht dan weer een stukje stijgen. Daar staat tegenover dat hij meer in de koffer gestouwd krijgt, zodat ook je hond of je Ikea-kastvan je acceleraties kan meegenieten. Die twee deuren extra kosten je ook wat extra, voor 40.900 euro staat deze in handgeschakelde versie voor je deur.
met koffer
Wie beide bovenstaande koetswerkvarianten te mainstream vindt, kiest voor de S3 Berline. Die is minder handig maar heeft wel een fijne uitwerking van de achterkant. De kans dat je buurman je wagen van een S4 kan onderscheiden is ook kleiner. 41.950 euro is de prijs die je voor de S3 Berline betaalt, daarmee is hij een stukje duurder dan de twee hatchbacks.
zonder dak
De vierde en nieuwste variant is de S3 Cabriolet. Die is de zwaarste uit het rijtje maar daardoor kan je wel zelf je neus in de wind steken tijdens je 5,4 seconden durende sprintje van 0 naar 100 km/u. prijzen van deze versie zijn nog niet bekend maar reken er maar niet op dat die lager zullen liggen dan bovenstaande S3's.
of...
Toch maar een ander modelletje? Bij Audi hebben ze ook nog de RS Q3 rondrijden. Zelfde vermogen, totaal andere opbouw, want hier huist nog de 2.5 vijfcilinder, al brengt die ongeveer hetzelfde vermogen (310 pk) voort. Qua centen speelt hij met zijn basisprijs van 56.500 euro dan weer op een heel andere speelplaats.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Wel het artikel lezen, of op zijn minst de context er bij geven. "Zo erg is gsm'en in de auto - als...
Door this 1 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Ben ik voor uniformiteit qua straffen? Ja absoluut. 2 weken je rijbewijs kwijt in Limburg en Oost-...
Door John 1 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Mijn anti-spam,internet filter vind die website maar fishy ..... ik kan er dus niet naartoe
Door Jan 5 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 6 uur geleden