Met de komst van elektrisch geassisteerde en puur elektrische aandrijvingen heeft Cadillac besloten eens goed te rommelen met de type-aanduidingen. Voortaan geen V8- of 2.0-badge meer achterop, wel het koppelcijfer in Nm afgerond tot het dichtstbijzijnde hoogste vijftigtal. Oké... Cadillac...
Jawel, wat Audi in Europa geflikt heeft 35 TFSI iemand? - flikt Cadillac in de VS. Het merk gaat namelijk voortaan het koppel van de auto achterop de bips kleven in plaats van de motorinhoud. Ergens logisch, want tegenwoordig braken plug-inhybrides met een 2.0 benzinemotor een stuk meer koppel uit dan een atmosferische V6. Tot zo ver klinkt het helemaal niet zo gek.
What's Newtonmeters?
Alleen... besluit Cadillac het getal uit te drukken in Nm. Een meeteenheid die de modale Amerikaan niet hanteert om uit te drukken hoeveel koppel een auto heeft. Daar spreken ze namelijk over "Pound-foot of torque". Een compleet ridicule meeteenheid, dat dan weer wel, waardoor we Cadillac een schouderklopje moeten geven dat ze Amerikanen proberen op te voeden.
Nu, alsof het gebruiken van een in de VS ongekende meeteenheid nog niet gek genoeg is besluit Cadillac de cijfers ook af te ronden naar boven tot het dichtstbijzijnde vijftigtal. Een Cadillac XT6 400 is daardoor een SUV met een 3.6-liter V6 met 315 pk en 367 Nm. Simpel, toch? Of nodeloos gecompliceerd?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen