Citroën laat hydropneumatische veerbollen vliegen

hydropneumatic-suspension_03b

De grootste Citroëns staan al decennialang bekend om hun comfortabele ophanging. Wie zijn rijgedrag er niet aan aanpaste, werd steevast zeeziek. Maar na de C5 kan het wel eens gedaan zijn met die zweverige ophanging.

De Fransen waren uitvinders van het systeem waarbij vloeistof in een balg al dan niet onder druk werd gezet om de demping van de wagen te beïnvloeden. De Citroën Traction Avant was in 1954 het eerste productiemodel dat ermee werd uitgerust. Nadien installeerde Citroën het ook op de DS, CX, SM, GS, BX, XM, Xantia, C5 en C6. Onder licentie werd de techniek doorgegeven aan onder andere Rolls Royce, Maserati, Peugeot en Mercedes. Ook in de landbouw werd het systeem toegepast.

Maar wanneer de productie van de Citroën C5 stopt, kan het wel eens gedaan zijn met deze aparte manier van afveren bij Citroën. Het Franse merk installeert het systeem alleen nog op bepaalde versies van de C5 en volgens de bron is er weinig vraag naar deze hydropneumatische ophanging. Vorig jaar werden slechts 10.000 exemplaren voorzien van deze ophanging. Dat maakt dat PSA het economisch weinig interessant acht om de hydropneumatische ophanging te blijven bouwen wanneer de volgende generatie van hun grootste sedans het licht zal zien binnen een paar jaar. Ook lijkt het er niet op dat het zopas opgerichte luxemerk DS deze ophanging zal overnemen voor haar meer onderscheidende modellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
bartelskie 09:56
afbeelding van bartelskie

Mijn zus werd altijd mottig in mijn pa zijne Xantia.. jaaaaaaaaaaren geleden

Marc Verschelde 22:23
afbeelding van Marc Verschelde

Als Citroen de fantastische Hydropneumatische vering laat vallen is dit de grootste marketing blunder ooit. Het zou te duur zijn om deze vering te maken. Dit klopt natuurlijk niet want ik heb recent 4 bollen vervangen in mijn 21 jaar oude en fantastische XM met 412 000 km en de vering is weer als nieuw. Het is een schande dat de DS5 deze vering NIET heeft en ook een belangrijke reden waarom de DS5 een commerciële Flop is.

vanmeert jean 20:12
afbeelding van vanmeert jean

ik heb héél mijn leven gereden met citroen met hydraulische ophanging
al wat er veranderd is blijkt een vergissing te zijn !

Luk Willems 11:14
afbeelding van Luk Willems

Na zowat een miljoen km's op bollen (die van m'n ouders ID break's niet meegerekend) is het voor mij daarom amen en uit met Citroën.

eric de craemer 10:52
afbeelding van eric de craemer

van hetzelfde gedacht, als je eens een klapband had vooraan aan 140km/u zonder da je het weet, weet je wel waarom

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws