De elektrische ID.3 baart Volkswagen kopzorgen. Aanhoudende softwareproblemen gooien roet in het eten van de lancering van het model. VW zou nu overleggen met Daimler om de softwarekrachten te bundelen.
“Het loopt niet geweldig”, luidt de officiële uitleg. “Nog niet marktrijp”, klinkt het in de wandelgangen. “We vinden de juiste mensen niet”, zo gaan de interne geruchten. Volkswagen is dan wel van plan om de eerste exemplaren van zijn elektrische ID.3 in de zomer te leveren, in de praktijk is Wolfsburg daar allesbehalve klaar voor, zo schrijft de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.
Bugs
Het zijn vooral softwareproblemen die roet in het eten gooien, zo blijkt. De ID.3 staat niet alleen op een nieuw mechanisch platform, de elektrische auto gebruikt ook een gloednieuw softwareplatform. Dat blijkt nog vol kinderziektes te zitten die de Volkswagen-ingenieurs maar moeilijk onder controle krijgen. De software-experts die VW nodig heeft, blijken bovendien zo goed in de markt te liggen dat Volkswagen ze moeilijk kan aantrekken.
Dat is dubbel lastig voor Volkswagen: CEO Herbert Diess heeft de lancering van de ID.3 tot een persoonlijk paradepaardje gemaakt om het tijdperk van digitalisering en elektrificatie in Wolfsburg in te luiden. Daarnaast heeft Volkswagen de ID.3 dit jaar broodnodig om zijn CO2-doelstellingen te behalen. Als het die niet haalt, kost het de Duitsers niet alleen geld, maar ook hun na dieselgate zorgvuldig opnieuw opgebouwd imago.
Twee oplossingen
Op dit moment voorziet VW twee oplossingen, aldus de Süddeutsche Zeitung: de productie aanpassen naar basisversies van de ID.3, die dan nadien via updates de geplande functies krijgen. CEO Diess zou dan zijn modellen hebben om in de zomer te kunnen tonen. Daarnaast zou het topmanagement van VW in het grootste geheim hebben samengezeten met dat van Daimler, om te zien of ze samen een softwareplatform kunnen ontwikkelen en zo Amerikaanse concurrenten als Tesla of zelfs Google niet verder moeten laten uitlopen. Probleem: Daimler voert gelijkaardige gesprekken met BMW.
De Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren maakt zich voorlopig geen zorgen: “De productie ligt nog op schema”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Klanten die een ID.3 via ‘pre-booking’ besteld hebben, mogen hun auto nog steeds op tijd verwachten. Eventuele updates kunnen altijd later. Maar we verwachten dat de verkoop van de ID.3 bij ons pas later op gang komt. De Belg wil een auto graag eerst zelf gezien hebben voor hij hem koopt.”
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 15 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 20 uur geleden