Officieel: Nieuwe Mercedes E-klasse (2012)

Officieel Mercedes E-klasse (2012)

Na een set gelekte beelden is de taxi nu officieel voorgesteld. De nieuwe E-klasse wordt scherper, veiliger en krijgt nieuwe motoren.

De uiterlijke veranderingen zijn duidelijk. De Mercedes E-klasse kon zich voordien onderscheiden met zijn gespleten koplampen, maar die gooide Mercedes de prullenmand in. Jammer, want op die manier wordt nog maar eens duidelijk dat trendy designelementen niet altijd thuis horen in de autoindustrie.

Naast de koplampen werd ook de bumper stevig hertekend. De basisuitvoering krijgt de standaard grille mee, de Avantgarde variant krijgt een sportievere grille met een grotere ster in verwerkt. De Avantgarde staat ook 15 mm lager tegen de grond. Unterschied muss sein. De dag- en dimlichten zijn altijd in LED, optioneel kan je de hele lichtblok in LED bestellen. Achteraan behouden de lichten hun algemene vorm al worden ze iets scherpen. De bumper wordt een pak steviger waardoor die wat meer naar de S-klasse en misschien zelfs CL gaan aanleunen. De stevigere kont doen hem samen met het lijnenspel langszij wel langer overkomen.

Onder de kap zijn er enkele vernieuwingen te vinden. Zo is er een nieuwe 2.0 liter viercilinder BlueDIRECT. Dat turboblok is beschikbaar met 184 pk (de E200) en 211 pk (de E250). De meest zuinige variant slurpt 5.8 liter per 100 kilometer en stoot 135 g/km uit. Daarnaast zal er ook een hybride variant beschikbaar zijn. Daar werkt een viercilinder dieselblok samen met een elektroblok, samen goed goed voor 107 g/km CO2 uitstoot en een gemiddeld verbruik van 4.1 liter. Wie het wat straffer wil kan kiezen voor een nieuwe V6 BlueDIRECT met bi-turbo onder het mom E400. De E350 met 306 pk blijft in het gamma, net zoals de E500 met 408 pk. Alle motoren voldoen aan de Euro6-normen.

Het dieselgamma blijft zo goed als ongewijzigd. De instapper is nog steeds de E200 CDI met 136 pk, nadien komt de 170 pk sterke E220 CDI. De 250 heeft 204 pk, de E300 krijgt 231 pk en de topper met 252 pk blijft E350 heten. Misschien doen ze bij de volgende facelift eens wat aan de benaming.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 12:47
afbeelding van Wim

zeer geslaagde facelift, alleen de achterlichten zijn er zwaar op achteruit gegaan, maar dat kan ook aan de foto's liggen

Pieter A. 12:53
afbeelding van Pieter A.

Ben zelf ook fan van deze nieuwe E, al geldt hetzelfde als wim, achteraan ben ik nog niet verkocht. Doe me ook wat aan de vorige generatie 3-reeks coupé denken (de lichtblokken)

Techno Patat 13:58
afbeelding van Techno Patat

Idem hier, de achterkant is er niet op vooruit gegaan! De voorkant in het bruin ook niet. Die rode (AMG Kit? Of gewoon de avantgarde?) is wel heel knap en in het grijs vind ik hem ook goed staan! Het interieur blijf ik goed vinden, ik zie er dan ook geen wijzigingen?

Knappe velgen ook op de bovenste foto!

Carlos 19:12
afbeelding van Carlos

Dito over de achterkant!
En wat is dat toch met die lelijke led strips in de achterlichten... Vind het maar niks. Is er iets mis met de ronde zoals ze altijd hebben bestaan? Audi heeft ook zo van die lichten.
Buiten dit is het een mooie wagen, altijd al fan geweest van de E-klasse Break.

B4 20:34
afbeelding van B4

Allez, ik weet hoe men taxi er binnen 3 jaar gaat uitzien. Als er motorisch niets verandert zal het vermoedelijk een E220CDI worden

Li Jang 23:27
afbeelding van Li Jang

De modelwissels komen nu toch wel beangstigend snel, ongeacht of dit nu een facelift genoemd wordt of niet. Was het zo erg gesteld met de verkoop van de oude E?
50.000 euro ben je zo kwijt voor dit olijke tutuutje met een snoetje à la oude Kia, en dan heb je binnen drie jaar een "oude" wagen. Nee, leg dan liever nog wat op en koop een CLS. Zijn ook de buren in een klap een stuk vrolijker.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws