
Audi viert 25 jaar TDI-technologie met een speciaal modelletje. De A7 3.0 TDI competition krijgt 326 pk en 650 Nm uit een - jawel hoor - dieselmotor.
Niet zomaar een diesel onder de kap van de zopas gefacelifte A7, wel de 3.0 TDI biturbo clean diesel. Een blokje dat ergens in de regionen hangt van zeemzoete diesels. Al is de powerupgrade magertjes. Dankzij een aangepaste nokkenas en turbo weten ze 7 pk's extra te halen uit het blok waardoor het totaal op 326 pk komt. Bij volle belasting komt er nog eens tijdelijk 20 extra paarden uit het blok. Trouwens een rare rekensom van Audi, want volgens ons heeft hun huidige 3.0 topper 320 pk. Daardoor zou dit model volgens ons minstens 327 pk moeten leveren. Maar goed.

Groene sprinter
Het koppel laten ze ongemoeid in Ingolstadt, al kom je met 650 Nm vanaf 1.400 tpm niets tekort. Sprintje naar de honderd trek je dankzij het quattrosysteem in 5,1 seconden. Het verbruik zou volgens Audi trouwens op 6,1 liter per honderd kilometer komen en de C02-uistoot op 162 gram. Uiterlijk herken je dit model aan het standaard S line-pakket, zwarte 20-duims velgen, rode remklauwen en V6 T-badge op de flanken.
Vanaf augustus te verkrijgen in je plaatselijke Audi-dealer
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden