Renault gaat zich moeien in de wereld van extreem zuinige wagens. Hun inzending is nu eindelijk bekend, de Eolab is een volwaardige hatchback die amper 1 liter per honderd kilometer zal verbruiken.
Het is een concept die we eerder al aankondigde, deze Eolab. Toen ging-ie nog 2 liter per honderd kilometer verbruiken, maar onderweg stond de wind blijkbaar goed, want de uiteindelijke concept komt toe met maar 1 liter benzine.
Plug-in hybride
Juist ja, benzine. Onder de kap van conceptwagen zit een kleine driecilinder benzine van 0.9-liter die 75 pk en 95 Nm koppel opwekt. Natuurlijk haal je daarmee stukken meer dan 1 liter per honderd kilometer. Daarom krijgt dat torretje assistentie van een elektromotor. Het resultaat? Een elektrische range van zo'n 60 km, een versnellingsbak met drie verzetten en - moeten we het nog zeggen? - een verbruik van 1 liter per honderd kilometer.
Ook verantwoordelijk zijn het aerodynamisch design en het gebruik van aluminium en ander licht goed. Daardoor weegt de Eolab maar liefst 400 kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. Of er ooit een productievariant van komt? Hopelijk. Al zal de technologie eronder waarschijnlijk zijn weg vinden naar andere Renault-modellen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden