Quant F: Elektrische limousine uit Liechtenstein

nanoflowcell-quantf_02

Vorig jaar kregen we op het autosalon van Genève de nanoFlowcell Quant E voor onze kiezen. Dit jaar is het Liechtensteinse merk terug van de partij met de Quant F, een update-model met tonnen pk's en een range van 800 km.

Vorig jaar waren ze nog best realistisch bij nanoFlowcell. Want hoewel we geen knijt snapten van de technologie pochte het merk met cijfers als 653 pk en een bereik van 600 km voor de elektrische Quant E. Cijfers die niet zouden misstaan op een Tesla. Dit jaar hebben ze echter een update klaar. Eéntje die de Quant F-benaming krijgt en buiten andere koplampen en een spoiler vooral onderhuids serieus aangepast is.

Want de bolide beschikt tegenwoordig over een automatische transmissie met twee versnellingen en een opgewaardeerde nanoFlowcell. Goed voor - en nu komt het - 1.090 pk, een topsnelheid van +300 km/u en een range van 800 kilometer. Straffe cijfers die we daadwerkelijk eens in de realiteit willen zien. Al zou het merk aan het testen zijn op de Duitse wegen.

Wat is zo'n nanoFLOWCELL-systeem?

Moest je geïnteresseerd zijn in de technologie. Hieronder de uitleg die we eerder al wisten te geven:

Het systeem zelf is zo technisch dat het merk toegeeft dat het moeilijk valt uit te leggen. Maar we gaan alvast proberen. Flow cells combineren aspecten van een elektrische accumulator (opslaan van energie) en een brandstofcel. Elektrolyten worden opgeslagen in twee aparte tanks en door een cell gecirculeerd. In het midden zit een membraan die de twee elektrolyten splits maar wel energie doorlaat. Daardoor ontstaat de kracht die naar de elektromotoren gaat. In mensentaal: het systeem werkt en is zelfs vijf keer performanter dan een batterijpak van hetzelfde gewicht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws