BMW's laatste Safety Car voor de MotoGP krijgt een opvallend stukje technologie. De M4 krijgt namelijk een waterinjectiesysteem in de motor om de prestaties te optimaliseren. Een technologie die we volgens het merk binnenkort kunnen verwachten in een productiemodel voor de openbare weg.
Even kort over de M4 MotoGP safety car: Hij is bruut, heeft een spoiler op de kont en is niet wit, wel zwart. Echter zit er onderhuids een waanzinnig stukje technologie. Want waterkoeling zou the next big thing kunnen zijn. Nu, met waterkoeling heeft BMW natuurlijk geen pionierstechnologie. Verschillende sectoren gebruiken het al jaren en zelfs Porsche heeft al jaren watergekoelde motoren. Al mag je dat niet vergelijken, want het systeem van BMW spuit gewoon water in de cilinders. Dat las je goed, water in je cilinders...
Koudere ontbranding
Natuurlijk is het systeem iets ingewikkelder. Onder zware last (lees: stevig doorrijden) stijgt de temperatuur namelijk van de lucht die gebruikt wordt voor de ontbranding. Mede omdat een turbo warmer wordt hoe meer hij moet draaien. Het resultaat is dat de ontbranding op een hogere temperatuur gebeurt in de cilinders van de motor waardoor het blok niet meer in optimale condities kan presteren. BMW countert dit door vlak aan de inlaat van de cilinder wat water te sprayen zodat de lucht kouder wordt.
Het resultaat is een een lucht en benzinemengsel met een hogere densiteit (lees: koeler) waardoor er een stevigere ontbranding plaats vindt. Goed voor meer kracht en ook meer koppel. Daarnaast is de lagere temperatuur ook beter voor de levensduur van het blok.
Nadelen?
Klinkt geweldig natuurlijk, al zijn er wat nadelen aan het systeem. De meest voor de hand liggende is natuurlijk: waar steek je dat water? In deze Safety Car steekt er alvast een tank van 5 liter in de koffer. Goed voor één stevige circuitdag. Al Belooft BMW dat in de echte wereld (op de openbare weg) je om de vijf brandstoftankbeurten het waterreservoir moet aanvullen. Wat BMW trouwens verstaat onder water is nog niet helemaal duidelijk. Want we kunnen ons niet inbeelden dat je gewoon kraantjeswater mag tanken...
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Ik maakte net dezelfde bedenking: beelden van achter de auto maken tijdens het vooruit rijden, ik...
Door John 8 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Dat het een camera is, dat zullen alle autofans al wel door gehad hebben. Maar wat ik mij nu nog...
Door FLP 8 uur geleden
Vet: nieuwe Dacia Duster krijgt zijn eerste tuningpakketje
Ik vind het nog wel graaf. Of ik het zelf aan zou durven is iets anders. :D
Door FLP 8 uur geleden
Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit
Met mijn KIA Niro hybride 1.6 uit 2022 haal ik met 40 liter tank gemakkelijk 800 km tot de volgende...
Door Roger 1 dag geleden