Volkswagen: 'CO2-uitstoot van 800.000 wagens klopt niet'

co2-gate

Volkswagen likt de wonden nog van haar NOx-schandaal - Dieselgate - maar komt nu moedig (of slim) zelf naar buiten met een gevonden onregelmatigheid. Want bij zo'n 800.000 auto's wereldwijd zou de CO2-uitstoot niet kloppen.

Draaide het voordien steevast rond de NOx-uitstoot, dan heeft intern onderzoek bij Volkswagen blootgelegd dat er ook iets niet helemaal pluis is met de CO2-waardes van sommige motoren. Die 'onregelmatigheden' hebben betrekking op zo'n 800.000 auto's van de VW groep. Wat er juist mis is? In realiteit hebben de wagens een hogere CO2-uitstoot dan op papier staat. Op welke manier VW hier voor zorgde (lees: een soort van sjoemelsoftware) is niet bekend. Wel zou het volgens geruchten gaan over de 1.4, 1.6 en 2.0 TDI's die vanaf 2012 in elkaar worden gevezen en de 1.4 TSI vanuit de Polo BlueGT.

CEO Matthias Müller:
'Vanaf het begin ijverde ik voor een diepgaand onderzoek tot op de kern om alles uit de pluis, daarbij stoppen we voor en bij niemand. Het is een pijnlijk proces, maar het is de enige juiste oplossing. Want alles dat telt voor ons is de waarheid. Dat is de basis waarop een nieuwe Volkswagen moet op worden gebouwd.'

D'Ieteren Auto, de importeur in België, voegt nog toe dat het geen verdere informatie heeft ontvangen van VW HQ en ze daardoor niet kunnen bevestigen of er ook voertuigen in België zijn getroffen door de onregelmatigheden.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
James 15:28
afbeelding van James

Het is ferm van hun nieuwe CEO om daarmee naar buiten te komen , maar je kan nu toch niet beweren dat al de andere merken allemaal engeltjes zijn en correcte CO2 waarden hebben.

Waxweazel 16:45
afbeelding van Waxweazel

Er is een verschil tussen de waarden die in het lab behaald worden (officiële waarden) en wat er in realiteit zal uitgestoten worden (reële verbruik) en wat VW heeft gedaan met de boel al in het lab te belazeren.

VW heeft een software zo gemaakt dat zelfs in het lab, de officiële cijfers worden bedot. Dit wil zeggen dat de reële waarden op de weg nog een pak hoger liggen dan fabrikanten die de boel niet belazeren..

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws