Officieel: Genesis G90 (2015)

genesis-g90_01

Het Zuid-Koreaanse Hyundai zet zichzelf een trapje hoger op de luxeladder met de oprichting van Genesis. Dat gloednieuwe merk krijgt nu al haar eerste vlaggenschip, de G90

Net zoals Citroën van DS een eigen merk heeft gemaakt, doet Hyundai hetzelfde met Genesis. Dat er op dit moment echter nog in België een Genesis in de prijslijsten van Hyundai staat, dat moet je er tijdelijk bij nemen. Want op wereldvlak heeft het merk Genesis haar eerste auto vanonder het doek gehaald volg je nog?

Belgisch...

De G90, dat is het vlaggenschip waarmee Genesis uitpakt. Je kan hem zowat zien als de opvolger van de Equus die in eigen land werd verkocht. Tegenover die Equus krijgt de G90 een designtaal bedacht door Belgisch designer Luc Donckerwolke die luistert naar Athletic Elegance. Het resultaat toont op de eerst plaatsjes vooral lang, heel lang. Dat brengen ook de cijfers naar buiten, want met z'n lengte van 5,16 meter steekt hij de nieuwe BMW 7 Reeks voorbij met enkele centimeters. Het is dan ook geen verrassing dat deze Koreaan het in de Aziatische landen moet opnemen tegen luxespul zoals de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Reeks en consorten.

genesis-g90_01

Duidelijk beeld van binnen hebben we nog niet, al krijgen we wel een cijfer mee; 3.160 mm, dat is de wielbasis van de G90. Ter vergelijking: dat is 9 centimeter meer dan bij de 7 Reeks en maar liefst 12 cm meer dan bij de S-Klasse. Al moet natuurlijk gezegd worden dat die twee Duitsers ook een verlengde versie in de lijst hebben staan. Buiten de overvloed aan leder en houtinleg pakt Genesis ook uit met 'Smart Posture Caring', een systeem dat bestuurdersstoel, stuur, buitenspiegel en head-up-display automatisch aanpast aan je lengte, zonder dat je zelf moet priegelen aan knopjes.

genesis-g90_01

...maar niet voor België

Motorisch biedt Genesis drie keuzes aan, de in de Hyundai Genesis beschikbare 3.8-liter V6 met 315 pk, een 425 pk sterke 5-liter V8 en een gloednieuwe 3.3-liter T-GDI twinturbo met 370 pk en 510 Nm. Omdat je Europees cliënteel niet echt kan overtuigen met zo'n (dieselloze) noestige blokken heeft Hyundai nog geen plannen om het merk Genesis hier te commercialiseren. Dat zal pas voor binnen enkele jaren zijn met de komst van kleinere modellen en - hopelijk - diesel- of misschien zelfs elektromotoren.

genesis-g90_01

(Nvdr: Genesis heeft op moment van schrijven nog geen officiële set foto's vrijgegeven)

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws