Nieuwe grootmacht: Nissan-Renault-Mitsubishi

nis-ren-mis

De kogel is door de kerk, Nissan neemt een belang van 34 procent in Mitsubishi. Daardoor mag het niet enkel 4 bestuurders inbrengen, het zorgt er ook voor dat Nissan-Renault-Mitsubishi potentieel één van de grootste autobouwers ter wereld wordt. Mag Toyota, Volkswagen en co opkrassen?

1,9 miljard euro had Nissan veil in ruil voor 34 procent Mitsubishi-aandelen. Daarmee wordt het Japanse merk in één klap de grootste aandeelhouder van de andere Japanse constructeur. Want Mitsubishi Heavy Industries heeft maar 20 procent aandelen in Mitsubishi. De gevolgen?

Wel, om te beginnen krijgt Nissan daardoor het recht om vier bestuurders in te brengen in de raad van bestuur. Belangrijker is natuurlijk dat daardoor Mitsubishi waarschijnlijk gered is van de ondergang. Op termijn plant CEO van Nissan Carlos Ghosn beslag te leggen op meer dan 40 procent van de aandelen. Om zo nog meer grip te krijgen op de Japanse KEI-carmarkt.

Mitsubishi plots grootste constructeur ter wereld

De 'aandeel-overname' zorgt er voor dat het trio Renault-Nissan-Mitsubishi potentieel één van de grootste autobouwers ter wereld zal worden. Naast Toyota, Volkswagen en General Motors. Niet gek als je weet dat de Renault-Nissan-alliantie ook nog Dacia, Lada, Samsung, Datsun, Infiniti en - nu - Mitsubishi in haar portefeuille heeft.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Waxweazel 16:14
afbeelding van Waxweazel

Hopelijk betekend dit wel dat er geen einde komt aan het EVO-programma van Mitsubishi.
Misschien komt er dan toch een Lancer EVO XI ? :)

Evo x 09:14
afbeelding van Evo x

't Verleden heeft genoeg laten zien dat goeie mitsu's originele mitsu's zijn. Dus niet met motor, aandrijflijn, elektronica,.... van andere merken. Men werkte al samen met Renault en VAG met alle gevolgen van dien, zal dus bij aankoop volgende ook rekening moeten houden met Nissan. Als ze nog regelmatig 'n model ontwikkelen dat volledig van hun komt ben 'k fan, al is dit jaar na jaar in dalende lijn. Voorliefde 'echte Jap' blijft ook al zijn ze nog amper met 4 merken die hieraan vasthouden.

Waxweazel 09:51
afbeelding van Waxweazel

Heb je even een vertaling voor wat je juist neergetypt hebt ? :p
Met veel moeite kan ik paar dingen begrijpen, maar toch geen samenhangend geheel ervan vormen :s

Rob 11:38
afbeelding van Rob

Voor ons Europeanen kan dit best positief zijn. Want ik heb het idee dat Mitsubishi niet echt weet wat ze aan het doen zijn hiero. Nissan (en Renault) weten dat wel. Mitsubishi is natuurlijk wel ijzersterk in Japan, met hun K-cars.

Geen slechte stap lijkt mij. Kan voor beide partijen goed uitpakken denk ik.

Evo x 07:10
afbeelding van Evo x

Wil gewoon zeggen dat mitsu veel samenwerkt met andere merken, en regelmatig komt dit de onderhoudskost,... niet ten goede. Zal daarom altijd 'n model aanschaffen dat mitsu volledig zelf heeft ontwikkeld. Nu met mogelijke Nissan erbij zal dit niet anders zijn.

Davy 16:52
afbeelding van Davy

D"e "multicul" onder de auto's..
Renault levert toch ook al decennia motoren aan Mercedes?
Als je de merken en samenwerkingen natrekt, bestaan er nog wel "merk" wagens?
Denk het niet. Om wat voor reden dan ook... (geld uiteraard...) ;-)

Jopejt 22:41
afbeelding van Jopejt

Ik kan me vergissen, maar bij mijn weten is Mazda een 100 procent Japans merk. Enige styling wordt in de USA en Duitsland gedaan, maar dat is maar om beter aangepast te zijn voor de grote automarkten. Engineering en productie is Japans.

J

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws