
De kogel is door de kerk, Nissan neemt een belang van 34 procent in Mitsubishi. Daardoor mag het niet enkel 4 bestuurders inbrengen, het zorgt er ook voor dat Nissan-Renault-Mitsubishi potentieel één van de grootste autobouwers ter wereld wordt. Mag Toyota, Volkswagen en co opkrassen?
1,9 miljard euro had Nissan veil in ruil voor 34 procent Mitsubishi-aandelen. Daarmee wordt het Japanse merk in één klap de grootste aandeelhouder van de andere Japanse constructeur. Want Mitsubishi Heavy Industries heeft maar 20 procent aandelen in Mitsubishi. De gevolgen?
Wel, om te beginnen krijgt Nissan daardoor het recht om vier bestuurders in te brengen in de raad van bestuur. Belangrijker is natuurlijk dat daardoor Mitsubishi waarschijnlijk gered is van de ondergang. Op termijn plant CEO van Nissan Carlos Ghosn beslag te leggen op meer dan 40 procent van de aandelen. Om zo nog meer grip te krijgen op de Japanse KEI-carmarkt.
Mitsubishi plots grootste constructeur ter wereld
De 'aandeel-overname' zorgt er voor dat het trio Renault-Nissan-Mitsubishi potentieel één van de grootste autobouwers ter wereld zal worden. Naast Toyota, Volkswagen en General Motors. Niet gek als je weet dat de Renault-Nissan-alliantie ook nog Dacia, Lada, Samsung, Datsun, Infiniti en - nu - Mitsubishi in haar portefeuille heeft.
Recente reacties
Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)
oké hier ben ik echt wel fan van... dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...
Door Yannick 7 uur geleden
Zie je wel: dit is Citroën Ë-Berlingo (2021)
En hoe spreek je die ë van ë-hybride dan juist uit? "ei"-hybride, moet het dan zoiets zijn?
Door Adriaan 18 uur geleden
Officieel: Mercedes C-Klasse (2021)
Ferme digitalisering zeg! Prachtige technologie (als ze in ons hectisch Belgisch verkeer goed werkt...
Door Techno Patat 1 dag geleden
Officieel: Mercedes C-Klasse (2021)
Dat zeiden ze van de vorige C ook, maar ik vind hem by far de knapste van de Duitse 3. Een knap...
Door Techno Patat 1 dag geleden