Officieel: Hyundai i10 facelift is kek baasje (2016)

hyundai-i10-facelift-2016_01

Grote broer i30 mag dan wel aan de volledig nieuwe generatie gaan, Hyundai vergeet zoals een goede huisvader ook haar i10 niet. Die wordt opgeblonken en rolt voortaan door het leven met een meer uitgesproken front en slimmere tech.

2016 is een belangrijk jaar voor Hyundai. Want niet enkel lanceerde het merk de Ioniq als toekomstvisie en Genesis als submerk, binnen enkele dagen zal Hyundai ook het doek halen van de gloednieuwe i30. Tussen die plug(-in)-/ elektrokar, luxemerk en C-segmenter vond het merk evenwel de tijd om de i10 aan te scherpen. Zonder een gevalletje 'tussen de soep en de patatten te zijn.' De Zuid-Koreanen lijken namelijk zelfzekerheid te hebben gevonden op de Europese markt en dat laat zich uitschijnen in het design.

hyundai-i10-facelift-2016

Want in plaats van generische lijnen te trekken pronkt de i10 met een best opvallend snoetje. Zo is het de eerste Hyundai met de nieuwe 'Cascading grille' die vloeiender loopt en te zien zal zijn op alle nieuwe modellen. Die grille krijgt bijstand van twee ronde LED-dagrijverlichtingen en een compleet herwerkte bumper.

Verdere wijzigingen aan het uiterlijk zijn nieuwe 14-duims velgen (groot genoeg voor een A-segmenter) en een wat braver herwerkte achterkant met zwarte inlegstrook onderaan.

Halve velg in het interieur

Kijk je in het interieur, dan is het - toegegeven; optionele - infotainmentscherm op het dashboard half zo groot als de velg. 7-duims dus. Al is dat niet de enige zeven, want Hyundai geeft klanten gratis 7 jaar toegang tot TOMTOM Live, met onder andere flitspaal-info. Apple CarPlay en Android Auto? Jep, ze tekenen present.

hyundai-i10-facelift-2016

Al krijgt het kleintje nog wat straffe tech onder de kap. Want indien gewenst kan de i10 worden uitgerust met front collision warning en lane departure warning. Passieve veiligheidssystemen, dat wel maar in het A-segment nog veelal ongezien.

Op punt rond het rondpunt

Rijdynamisch geen compleet herwerkte ophanging, wel grotere aanslagrubbers vooraan en een aangepaste stuurratio. Al geeft Hyundai niet mee of die nu kleiner dan net groter wordt.

hyundai-i10-facelift-2016

Vort maken doe je met de bekende blokjes, een 1-liter benzine met 66 pk en een 1.2 benzine met 85 pk. Een manuele vijfbak is altijd standaard, de 1-liter kan je optioneel uitrusten met een - ietwat ouderwetse - viertraps automaat. Nieuwigheden zijn evenwel de BlueDrive-versie van de 1-liter met brandstofbesparende trucjes en een variant op LPG.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 09:06
afbeelding van Yvesw

We vragen het alvast eens aan onze IT'ers. Kan het niet liggen aan de browser die je gebruikt? Ik tokkel vooral op Firefox en om de paar weken moet ik die 'verfrissen' omdat 'ie inderdaad ook traag begint te lopen en typen bijna onmogelijk maakt.

Je zou er bijna Internet Explorer van willen bovenhalen. :-)

John 13:53
afbeelding van John

Yves, geen vuile woorden gebruiken hé! IE ... brrrr :-D
Hier is jullie site ook onbruikbaar geworden met chrome op Android (6.0.1 - nexus 5)
Een artikel openen, een reactie typen, het lukt maar met omwegen en veel geduld.

Yvesw 14:09
afbeelding van Yvesw

Van wat ik heb begrepen (even technologisch aangelegd als een eerste generatie Lada Niva) zitten ze achter de schermen dichtbij de oorzaak. Blijkbaar is een website meer dan een klasseringskast met hope digitaal papier er in :-)

Eens opgelost zullen we deze reacties evenwel verwijderen (kwestie van de on-topic policy te behouden). Zie die leegte dan ook als goed nieuws. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws