Vrachtwagenfans: Tesla Semi kan snel zijn of ver geraken

tesla_semi

Eindelijk is de Tesla Semi onthuld, de volledig elektrische vrachtwagen is in Amerika aan de wereld voorgesteld en heeft wel enkele opvallende cijfers met zich meegenomen.

Er werd enorm veel over de Tesla Semi geschreven en vooral over zijn actieradius. Er werd geschat dat de Semi tussen 350 en 450 kilometer verder zou kunnen geraken in één oplaadbeurt. Elon Musk, Mister Tesla, verkondigt met veel zekerheid dat de vrachtwagen 800 kilometer ver kan geraken op de autostrade en na 30 minuten aan de Megacharger kan je weer 400 kilometer cruizen. De achterste vier wielen worden aangedreven door elks een eigen elektromotoren en zouden zeker 36 ton kunnen verslepen.

tesla-semi

Vol geladen heeft de Tesla Semi ruim 20 seconden nodig om tot 100 kilometer per uur te geraken maar zonder aanlegger is het heel andere koek! 5 seconden, meer heeft de Semi niet nodig om zonder ballast de 100 voorbij te schieten. Met zo een cijfer laat hij met veel plezier een Ford Mustang Ecoboost, Hyundai i30 N en een Volkswagen GTI achter zich.

tesla-semi

Binnenin zit je niet aan de rechter- of linkerkant maar gewoonweg in het midden met links en rechts achter je plek voor een passagier. Komt dat ons niet bekend voor van een superwagen uit de jaren ’90. Als je achter het stuur zit kan je aan beide kanten ook gebruik maken van displays waar ook ineens een zijspiegel in verwerkt is. De Semi gaat ook beschikken over Enhanced Autopilot wat je kan bezien als een verdere ontwikkeling is van de autopiloot dat nu al in de Model S en X zit. Momenteel is er nog geen slaapcabine maar dit zou in de toekomst worden aangepakt. Je koffer kan je wel kwijt in de neus van de Tesla Semi zoals bij de andere creaties van Tesla.

tesla-semi

Snel na de voorstelling van de Tesla Semi hebben ze al de eerste bestelling binnengekregen. Wal-Mart, de Carrefour van over de oceaan, heeft in één klap 15 vrachtwagens besteld. Hiervan gaan ze 5 inzetten in Amerika en 10 gaan richting Canada om daar hun werk te verrichten.

Auteur: Auteur: Lelievre Kenny
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Wim 14:45
afbeelding van Wim

echt benieuwd of dit gaat pakken

Patrick 12:00
afbeelding van Patrick

Iets waar heel weinig over gecommuniceerd wordt door Tesla, is de capaciteit van de batterij in de winter. Wetend dat een accu bij -6°C ongeveer de help van zijn capaciteit 'verliest' zou dat in Canada met de winters die ze daar hebben best een uitdaging worden, elektrische trucks...of gaat Tesla zeggen dat ze niet moeten rijden als het winter is ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws