De nieuwe Mercedes CLS is er nu officieel en heeft recht op een frisse look, nieuwe motoren en S-Klasse-technologie.
Hoewel het niet eens zo lang geleden lijkt is de vierdeurscoupé CLS reeds toe aan de derde generatie. Het model dat meestond aan de geboorte van de intussen populaire niche was destijds een frisse wind doorheen het gamma, en moest het eerst en vooral van zijn sexy design hebben. De tweede generatie ging verder op dat elan maar was weliswaar iets meer ingetogen. Met de derde generatie wil Mercedes het model terug een visuele voortrekkersrol geven binnen het gamma.
Binnenin zien we een mix van E-Klasse design met S-Klasse technologie. Voor het eerst is de CLS ook een vijf-, beter dan vierzitter en de achterbank kan nu ook neer voor extra gebruiksgemak. Voorts bulkt de nieuwe CLS van de beschikbare (veiligheids)technologiën. Denk aan Active Distance Control DISTRONIC, Active Steering Assist, Active Speed Limit Assist, Active Brake Assist met cross-traffic function, Evasive Steering Assist, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist en PRE‑SAFE® PLUS, Active Distance Control DISTRONIC en Active Steering Assist.
Gelukkig werken de meeste van die systemen op de achtergrond waardoor het eerst en vooral genieten wordt achter het stuur van de CLS. Met de keuze uit drie ophangingen (van passief tot luchtvering) is er voor ieder wat wils. Een andere nieuwigheid is wat Mercedes ENERGIZING comfort control noemt. Volautomatisch controleert en combineert het functies zoals de klimaatcontrole, stoel- en stuurverwarming, massagefunctie en zelfs de parfumcirculatie voor een optimaal welzijn aan boord. In het totaal zijn er zes verschillende standen waaronder Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort en Training.
Voorlopig is de nieuwe CLS enkel beschikbaar met 4MATIC vierwielaandrijving en drie gloednieuwe zes-in-lijn motoren, waarvan twee diesels en één benzine. In de CLS 350d 4MATIC is de motor goed voor 286 pk en 600 Nm koppel (148g CO2/km), in de CLS 400d 4MATIC wordt dat 340 pk en 700 Nm koppel (148g CO2/km). De krachtigste motorisatie is voorlopig de 450 4MATIC met 367 pk en 500 Nm koppel (178g CO2/km). Daarmee tikt de vierdeurscoupé in slechts 4,8s de 100 km/h aan. Later volgen uiteraard nog vier- en achtcilinders, inclusief een AMG topversie. Of er ook een nieuwe Shooting Brake-versie komt is nog niet zeker.
Zoals we dat intussen van Mercedes gewoon zijn is er gedurende het eerste jaar ook een beperkte serie Edition 1 beschikbaar. Die is gebaseerd op het AMG-pakket en krijgt bovenop een rijkelijke standaarduitrusting met onder andere 20-duims velgen en Multibeam LED koplampen ook specifieke interieuraccenten en badges met zich mee. Belgische prijzen voor de nieuwe CLS zijn er nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen