Officieel: Porsche 911 GT3 RS is hulde aan de atmosfeer (2018)

porsche-911-gt3-rs-2018_02

Grijpen sportwagenfabrikanten steeds vaker naar de turbo - ja, zelfs Porsche - om straffe cijfers te toveren, dan blijft de nieuwe 911 GT3 RS op z'n eigen kracht ademen. Met 520 pk en een rode lijn van 9.000 toeren tot gevolg. Dit... is... genieten.

Ben je al jaren aan het vloeken op het feit dat Porsche een SUV op dieselpeut bouwt? Wel, die diesel-Cayenne heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat het merk uit Stuttgart ook nog deze 911 GT3 RS kan bouwen, een atmosferische middenvinger naar de ecoridders. Achterin huist namelijk een 4-liter boxermotor met zes cilinders die op het scherpst van de snee 520 pk naar de achterwielen weet te duwen. Schakelen? Dat hoeft pas bij de 9.000 toeren per minuut. Al vrezen we wel dat je dan niet aan het normverbruik van 12,8 l/100 km zal geraken.

porsche-911-gt3-rs-2018

Een dikke Duitse worst, zal je dat wezen. Want deze Porker smeekt om het circuit op gestuurd te worden. Daar zorgt een 7-traps automaat met dubbele koppeling (jep, wederom geen handbak), achterwielsturing en knoerten van achterbanden (325/30) voor de straffe rondetijden. Is dat je nog niet extreem genoeg, dan zorgt het optionele Weissach-pakket er voor dat de koolstofvezel stoelen en lichter plaatwerk hulp krijgen van nog extra koolstofvezel stukken en magnesium wielen. Al legt de GT3 RS daarmee nog steeds 1.430 kilogram in de weegschaal. Waardoor het niet echt een pluimpje is.

porsche-911-gt3-rs-2018

Of je daar wakker van ligt wanneer je steeds de 9.000 tpm aantikt op je vlucht naar 312 km/u? Dat betwijfelen we. De GT2 RS mag dan nog een stukje sneller zijn (en geinig genoeg ook 'groener'), dit is dé pret-911, zonder twijfel.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws