Opel voor het eerst in jaren weer winstgevend

opel-winst

Na jaren van verlies onder de vleugels van GM is Opel op een indrukwekkend korte tijd weer winstgevend dankzij de hulp van de PSA Group. Schaamtelijk voor GM, feestje voor Peugeot en Citroën.

Het was één van de meest verlieslatende merken van Europa, het Duitse Opel. Grotendeels de schuld van moederbedrijf GM. Althans, dat besluit zou je kunnen trekken uit de laatste cijfers. Want het is nog maar van 2017 dat Opel deel uit maakt van de PSA-groep (met Peugeot, Citroën en DS), ondertussen is het Duitse merk gewoon winstgevend. De eerste helft van 2018 was goed voor een operationele winst van 502 miljoen euro. Straf, als je weet dat in diezelfde periode in 2017 nog een verlies van 179 miljoen euro werd genoteerd.

Snijden waar nodig

Het één en ander heeft er mee te maken dat grote baas van de PSA Group, Carlos Tavares, zich serieus gebogen heeft over het Duitse merk. Waardoor er stevig bespaard werd in alle hoeken van het bedrijf. Dit leidde in Duitsland meermaals op protest van vakbonden die vrezen voor banenverlies of loonsverlagingen.

PSA ziet vooral een toekomst voor Opel waarbij technologie onderling zal gedeeld worden. Verder kreeg Opel van de groep de opdracht om een nieuwe generatie motoren te ontwikkelen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
andre123 17:02
afbeelding van andre123

we zullen maar niet te hardop zeggen waar al die miljarden van al die jaren naartoe zijn zeker?
des te triestiger voor de duizenden ex medewerkers van opel antwerpen.
hopelijk kan peugeot het schip drijvende houden.

Benny 10:51
afbeelding van Benny

Bij Ford Genk verdienden de gewone arbeiders een hoog loon maar op de parking van de fabriek stonden vele andere automerken. Henri Ford zijn businessplan ging niet meer op. Loyaliteit van de werknemer bestond niet meer.
De gevolgen kennen we.

Nu hadden de Amerikanen ook kunnen saneren maar de vele ontslagpremies wogen niet op tov een latere, winstgevende fabriek. Dat laatste hebben ze al. Het merk is het enige waar men zich aan interesseert, verkoopcijfers.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws