Nog nooit was een BMW zo op de leest geschoeid voor de Amerikaanse markt als de X7. Waardoor het merk uit München eindelijk een antwoord heeft op de luxe-kolossen die in de US of A rondtoeren. Denk gigantische proporties, kilometers chroom en royaal plaats voor zeven.
Jawel, het is zo ver, BMW topt haar X-gamma af naar boven. En boven de X5/X6, daar komt vanzelfsprekend de X7 te staan. Het SUV-derivaat van de 7 Reeks Berline zou je kunnen zeggen. Al klopt dat niet helemaal, want deze X7 graait naar een compleet ander publiek. Niet naar zakenmensen die anoniem doch sierlijk door het plebiaanse landschap willen zweven, wel naar de rijken der aarde die hun succes laten afhangen van hun m'as-tu-vu-gehalte. We hebben er een Vlaamse term voor... o ja: patsers.
5,15 meter ver plassen
Vijf meter en 15 centimeter, zo lang meet de langste auto die BMW ooit heeft gemaakt. Waardoor deze X7 nog eens een handjevol centimeters langer is dan de 7 Reeks. En hoewel de wielbasis niet noemenswaardig groter is meet de SUV wel 10 centimeter breder en 40 centimeter hoger dan die 7 Reeks. Om je een idee te geven; het maakt 'm groter dan de Mercedes GLS. Belangrijk, want in de VS hebben ze graag de grootste.
Serieuze proporties geven de designers natuurlijk een serieus canvas om hun lusten op bot te vieren. Het zal je dan ook niet verbazen dat de grille vooraan (de niertjes) de grootste is die BMW ooit heeft geproduceerd. Het resultaat ziet er zelfs best oké uit, toch zeker vergeleken met de conceptversie die deze X7 vooraf ging. Eenmaal voorbij de eerste set deuren is het echter over en out; dit is puur containerwerk.
Captain chair
Daar heeft BMW natuurlijk een goede reden voor, want deze X7 is een zes- dan wel een zevenzitter. Dan hebben we het niet over een 5+2 of wat dan ook. Nee, in deze X7 steken achterin twee volwaardige zetels. Beter afgewerkt dan het meubilair in een 1 Reeks hoogstwaarschijnlijk. Ja, er zijn ook bekerhouders helemaal achteraan. Moest je nog steeds niet door hebben dat dit vooral Amerikaans spierbalgerol van BMW is. Middenin tussen de voor- en achterste zetelpartij kan je kiezen voor een klassieke bank met drie plaatsen of twee captain chairs.
Ongeacht het aantal inzittenden valt op dat BMW alles uit de kast heeft gehaald om in deze container te steken. Dan hebben we het niet enkel over de afwerkingsdetails - Vernasca leder bijvoorbeeld (geen idee wat het is maar het klinkt duur) - maar ook over de technologie. Het panoramisch dak met drie elementen is niet goed genoeg, 's nachts moet het ook een lichtshow af kunnen spelen. Bobbejaanland maar dan in je X7.
Twilight zone
Al is er natuurlijk ook plaats voor die andere techniek van BMW. Zoals de nieuwe digitale cockpit met twee schermen van 12,3 duim (lees: er zijn Macbooks Air's verkocht met kleinere schermen) en een gegroeide head-updisplay. Een vier zone airco is standaard, optioneel kan je dit nog verlengen tot een vijfde zone.
Een infotainmentsysteem voor de passagiers achterin? BMW zorgt er optioneel wel voor. Net zoals voor een file-assistent, dodehoekdetectie, uitwijkhulp en ongeveer alle andere veiligheidsnufjes die je maar kan bedenken. Voor de simpeltons die graag veel mee zeulen: de koffer slikt maximaal 2.120 liter. Toegegeven, in een Citroën Berlingo krijg je nog steeds meer kwijt. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Met V8 maar ook diesel
Aspiraties op de Amerikaanse markt, dan moeten toch ook de motoren op Amerikaanse leest geschoeid zijn? Reken maar van yes. Zo spreekt BMW van een door een 462 pk sterke V8 aangedreven X7 xDrive50i. Een versie die trouwens niet naar Europa komt. Krijgen we wel; de xDrive40i die beschikt over een 340 pk sterke zes-in-lijn met een CO2-uitstoot van 205 g/km en een normverbruik van 9 liter.
Siert BMW: het feit dat ze ook dieselmotoren in deze X7 lepelen. Zo mag de gekende 3-liter zes-in-lijn zijn werk doen in twee versies. Een "reguliere" 30d-uitvoering met 265 pk (6,6 l/100 km & 171 g/km) en de bronstige M50d-versie met 400 pk (7 l/100 km & 185 g/km). Alle motoren koppelt BMW aan een 8-trapsautomaat en haar gekende xDrive-vierwielaandrijving.
Schrik bij den Amerikaan
De productie van deze nieuwe X7 trekt BMW begin volgend jaar op gang om de auto bij de dealer te krijgen tegen maart 2019. Het zal je trouwens niet verbazen dat BMW haar Spartanburg-fabriek in de VS heeft gekozen om deze X7 in elkaar te schroeven. Prijzen? Die hebben we momenteel nog niet. Reken echter maar op uitvoeringen die al snel flirten met de 100.000 euro.
Slagschepen zoals de Ford Expedition, Lincoln Navigator en Cadillac Escalade mogen alvast op hun tellen passen.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 5 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 16 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 21 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 21 uur geleden