Bentley schuift met trots de nieuwe generatie Flying Spur naar voor. De alweer derde generatie van de luxelimousine moet meer dan ooit de rijken der aarde gaan overtuigen met extreme kracht, extreme luxe en slimme technologieën. Een auto van het heden met klassieke looks erover gedrapeerd.
Na de Bentayga en Continental GT rijdt deze Flying Spur zich als de derde nieuweling van de Bentley-familie in de spotlight. Waardoor enkel opperbaas Mulsanne zich binnenkort nog in het nieuw moet steken om het feestje compleet te maken. Maar laten we vandaag dus even dichter naar deze Flying Spur kijken.
Sierlijk
Generatie drie alweer van een auto die in 2005 het daglicht zag. Een heel dure Audi A8 beweren kwatongen vaak maar eerlijk is eerlijk, deze Brit komt visueel een stuk klassieker voor de dag dan die Duits. Daarbij werd gretig gekeken naar het lijnenspel van de Continental GT. Deze sedan krijgt eveneens een imposante neus, opvallend sterke vouwlijnen op de flank en een meer afgeronde derrière. Waar de GT het evenwel met ronde achterlichten doet krijgt deze Flying Spur "vierkante" exemplaren. Niet dat ze afbreuk doen aan het design van de 5,32 meter (!) lange sloep.
Des te opvallender is de sterk toegenomen wielbasis. Voortaan valt er namelijk liefst 13 centimeter extra te rapen tussen de wielen. Riante cijfers in autoland. Die uiteraard ook hun effect tonen binnenin. Met plaats voor vier en beenruimte te over weten de rijken der aarde waarom ze voor deze Flying Spur kiezen. Het langgerekte dashboard kennen we vanuit de Continental GT en verpakt een digitale instrumentencluster en een roterend infotainmentscherm in een vrij klassieke opbouw. Achteraan merken we dan weer een uitermate fraaie unit voor de airco. Kijk, zoiets krijg je niet in een Dacia Logan.
W12
Krijg je ook niet in een Dacia: vierwielsturing. Die sturing zorgt samen met de vierwielaandrijving dat de nieuwe Flying Spur comfortabeler voor de dag komt maar ook sportiever uit de hoek kan komen. Krachtbron voorin is een 6-liter W12 met dik 600 pk en 900 Nm koppel. Genoeg om deze luxesloep richting de honderd te sturen in 3,8 seconden. Wederom, deze Flying Spur weegt vlot 3.5 ton.
Klanten zullen nog tot begin volgend jaar moeten wachten om hun nieuwe Flying Spur in ontvangst te mogen nemen. Dat geeft ze nog even tijd om te kiezen voor welke van de 15 interieurkleuren ze gaan, welke inserts ze zullen gebruiken op het dashboard, of ze voor het panoramadak gaan of toch maar voor de 3D-gestikte diamantjes op de deuren en of het logo voorop weg moet met een druk op de knop of niet. Wat moet het fijn zijn om rijk te zijn...
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 22 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden