Officieel: Opel Astra facelift is eigenaardig baasje (2019)

opel astra facelift 2019

Keken we deze ochtend nog even vooruit in de toekomst richting Insignia facelift, dan onthult Opel deze namiddag gewoonweg de opgefriste Astra. Die moet vooral mechanisch het verschil met zijn voorganger gaan maken, want de opfrisbeurt weet de CO2-uitstoot tot 19% te doen afnemen. Daarvoor gebruikt het merk plots een compleet nieuwe motorenfamilie.

Alweer vier jaar op de markt, de huidige Astra. Waardoor Opel het een goed idee vond om de vijfde generatie een opfriskuur te geven. Die beperkt zich aan de buitenzijde maar wil vooral onderhuids het verschil gaan maken. Met de komst van nieuwe motoren en een sterk onder handen genomen onderstel.

Drie, drie of drie?

De nieuwe motoren zijn een driecilinderfestijn van jewelste. Want welke versie je ook kiest, drie cilinders zwaaien de plak. Gek genoeg gaat het niet over motoren die ook gebruikt worden in de rest van de PSA-groep (Peugeot, Citroën, DS, Opel), wel over in huis ontwikkelde torretjes. Waardoor de Astra minder Frans wordt dan tot voordien aangenomen. Nu goed, de motoren. Vooreerst is er een 1.2-liter turbobenzine driecilinder met 110 pk en 195 Nm koppel. Desgewenst komt die ook met 130 (225 Nm) en zelfs 145 pk (225 Nm).

opel astra facelift 2019

Daarboven zet Opel een 1.4-liter driecilinder turbobenzine met eveneens 145 pk. Het koppel ligt evenwel net wat hoger (236 Nm) en de motor wordt standaard gekoppeld aan een CVT-automaat die 7 versnellingen simuleert. Dieselen doe je dan weer met een 1.5 liter driecilinder turbodiesel met 105 pk of 122 stuks. Het koppel ligt ongeacht de versie vast op 260 Nm. Ook hier is een automaat optioneel beschikbaar, al gaat het dan wel over een koppelomvormer met 9 trappen. Uit welke verdoken hoeken Opel deze motoren heeft gehaald is niet helemaal duidelijk maar dankzij de modernste technologieën zijn ze wel tot 19% zuiniger dan de uitgaande exemplaren.

Semi-digitaal

Eenmaal een motor gekozen, dan wil je natuurlijk ook weten wat er voor de rest nieuw is bij deze facelift. Uiterlijk pakt de opgefriste Astra uit met een subtiel hervormde snuit. Dankzij een aangepaste grille en bumper. Alvast niets wereldschokkend. Binnenin is de evolutie wat groter. Het is te zeggen; Opel placeert een semi-digitale instrumtencluster in het interieur. Hoezé! Wederom; PSA heeft al even een volledig digitaal exemplaar in de rekken maar Opel heeft blijkbaar besloten eigenzinnig te zijn. Verder noteren we een opgefrist infotainmentsysteem dat uiteraard Apple Carplay en Android Auto verbergt. Ook de veiligheidsnufjes gingen er op vooruit.

opel astra facelift 2019

Tenslotte heeft Opel nog een laatste upgrade aan de Astra. Er werd namelijk nog eens kritisch gekeken naar het onderstel. Nieuwe dempers moeten het comfort naar boven halen, terwijl je optioneel een Sportophanging aan kan vinken om dat gewonnen comfort teniet te doen. Binnenkort bij je lokale Opel-dealer!

opel astra facelift 2019
Tijdstip: 14:01
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jojo 16:25
afbeelding van Jojo

Blijft een zeer fraaie wagen en voor mijn part, even goed als de overschatte VW Golf.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws