Al geruime tijd plaagt Mini met het idee van een elektrische variant die kan wedijveren met de Cooper S. Vandaag is de Cooper SE geboren. met 184 elektro-pk's en een accupakket van 32.6 kWh. Goed voor een range van 235 km en een sprinttijd van 7,3 seconden.
In 2017 speelde Mini voor de eerste keer publiekelijk met het idee van een elektrische versie. Destijds ging die door het leven als Mini Electric, het uiteindelijke productiemodel gaat door het leven als Cooper SE. Al zijn er nog wat veranderingen te rapen.
Braaf vertoon
Zo pakte de concept uit met een opvallende bodykit. Die opsmuk is compleet verdwenen bij het uiteindelijke productiemodel. Zelfs de opvallende witte Union Jack-achterlichten worden ingewisseld voor reguliere exemplaren. Ergens begrijpbaar natuurlijk. Want een uniek koetswerk zou de prijs enkel maar de hoogte in zwieren.
Kan je de elektrische Cooper SE wel aan herkennen; het overaanbod aan gele accenten. Zoals de streep die door de grille loopt en aan de rechterkant uitmondt in een E-logo. Klein detail, die gele kleur is stiekem optioneel. Waardoor het verschil tussen reguliere Mini en deze Cooper SE eigenlijk vooral gemaakt wordt met de eigenaardige velgen.
235 stuks
Nu goed, auto's zoals de Tesla Model 3 tonen aan dat elektrische auto's er heus niet futuristisch uit moeten zien om succes te oogsten. Het zijn de specs die doorslaggevend zijn. De Cooper SE maakt gebruik van een 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor die de plaats in neemt van de regulier verbrandingsmotor. Daardoor dus ook voorwielaandrijving in deze Cooper SE.
De elektromotor mag zijn kracht tappen uit een accupakket van 32.6 kWh dat in een T-vorm onder de carrosserie zit (met het grootste gedeelte onder de koffer, zonder laadruimte af te nemen). Om die batterij te kunnen plaatsen moesten ze bij Mini de hatchback zo'n 2 centimeter verhogen. Waardoor deze Cooper SE wat eigenaardig op z'n pootjes staat. Of dat een aerodynamische handicap heeft? Hoegenaamd niet, want de onderzijde werd zo goed als vlak gemaakt. Het resultaat? Een range van 235 kilometer. 270 stuks als je de oude NEDC-rekenmethode hanteert. Een sprint naar de honderd, die kan je dan weer afleggen in 7,3 seconden. Daarmee is deze Cooper SE amper 3 tienden trager dan de Cooper S. Mede door het extra gewicht van 145 kg.
Prijspakker
Opladen kan je de Cooper SE alvast met maximaal 50 kW-laden. Waardoor je dus amper 35 minuten nodig hebt om 80% van de batterij vol te zwieren. Thuis aan het klassieke stopcontact met 1.8 kW per uur duurt zoiets een stuk langer natuurlijk. Al heb je ook thuis-wallboxen die zo'n 8.5 kW per uur weten bij te laden.
Het goede nieuws houden we echter voor het einde, want Mini geeft meteen de instapprijs vrij voor deze elektrische Cooper SE. De vanafprijs bedraagt 33.100 euro. Daarmee is deze Cooper SE nog geen 3.000 euro duurder dan de reguliere Cooper S. Zonder twijfel dus een potentieel succesproduct voor de zakelijke markt, deze Cooper SE. Al moet je dan wel kunnen wachten tot maart 2020.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden