Vorige jaar schoof Audi haar opgefriste line-up plug-inhybrides naar voren. Grote afwezige was daarbij de A6 Avant met stekker. Die leegte vult Audi nu op. Jawel, de A6 Avant 55 TFSI e quattro is geboren. Met 367 pk en minimaal 44 g/km CO2. Een waardige opvolger voor je A6 Avant 2.0 TDI?
Spring je momenteel even (digitaal) bij Audi binnen, dan zie je dat het merk met de vier ringen plug-invarianten van de Q5, A6 Berline, A7, A8 en Q7 aanbiedt. Opvallende afwezigen? De A4 (Berline en Avant) en de A6 Avant. Die laatste mag zich echter toevoegen aan het rijtje. Want de A6 Avant valt vanaf vandaag ook als TFSI e quattro te bestellen. De wat on-sexy naam die Audi haar plug-inmodellen geeft. Nu goed, het blijven Duitsers.
Kofferhandicap
Het recept spreekt voor zich. Audi neemt de fraaigelijnde A6 Avant met riante koffer... en laat die koffer krimpen in het voordeel van een accu van 14.1 kWh. In cijfers spreken we over een koffer die van 565 liter (platte achterbank: 1.680 liter) krimpt naar 405 liter (platte achterbank: 1.535 liter). Wel laat Audi weten dat de laadvloer vlak is gebleven. Een duidelijk sneer naar Mercedes die een gezwel in de koffer moesten plaatsen van de E-Klasse om de batterij weggewerkt te krijgen.
Verder is de A6 Avant visueel business as usual, buiten dan een extra tankklepje voor de oplaadkabel. Standaard krijg je zelfs de S-Line opsmuk met sportievere bumpers, 19-duims velgen en automatische airco met vier zones. Zaken zoals de Audi virtual cockpit, Matrix LED koplampen en een sportophanging plus sportzetels zitten ook allemaal in de prijs.
Fiscaal aftrekbaar
Technisch maakt de plug-in gebruik van een 2-liter turbobenzine van 252 pk die dankzij een elektromotor een systeemvermogen van 367 pk neer kan zetten over de vier wielen. De accu van 14.1 kWh zorgt voor een theoretische range van 51 kilometer en een verbruik van 1.9 l/100 km. De CO2-uitstoot, die ligt afhankelijk van je opties tussen de 44 en 48 g/ km.
Een prijs heeft Audi evenwel nog niet. Gebruik de basisprijs van de A6 Berline plug-in maar als ijkpunt. Die kost minimaal 61.500 euro. Reken daar voor de Avant zo'n 2 tot 3.000 euro bij en je hebt een richtprijs te pakken.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden