
Kia heeft in thuisland Zuid-Korea het verband gehaald van de Morning facelift. Een auto die in onze contreien door het leven gaat als de Kia Kipcorn! Nee, wacht: de Kia Mexicano! Nee, ook dat klopt niet... o ja, de Kia Picanto!
De huidige generatie Kia Morning/ Picanto is dit jaar drie jaar op de markt en dat betekent naar goede Zuid-Koreaanse gewoonten dat het tijd is voor een facelift. Die krijgen we alvast te zien in thuisland Zuid-Korea, voor de rest van de wereld er van mag proeven. Best lekker met Hot Shot en een klein frietje, zo'n Picanto... maar we wijken weer af!
Kleine update
De facelift geniet alvast van aangescherpt kijkwerk met een nieuw lichtsignatuur voor de koplampen. De grille huist voortaan een extra streepje chroom terwijl voor- en achterbumper opvallend sportief getint zijn. Zonder twijfel is deze Morning Urban dan ook de voorbode op de Picanto GT-Line. Verwacht dus dat de opgefriste Picanto van je grootmoeder iets minder stoer voor de dag komt.

Aan de binnenzijde maakt (optioneel) een 8-duims aanraakscherm zijn opwachting op het dashboard, voorts lijkt het interieur onveranderd door het leven te gaan. Al geven we meteen toe dat dit vandaag nog steeds fris voor de dag weet te komen. Het blijft tenslotte een kleine stadswagen, geen Maybach.
Nog even wachten
Over motoren en nieuwe snufjes is het momenteel koffiedik kijken. Simpelweg omdat die wel eens durven veranderen eenmaal een product op de internationale markt komt. Voor Zuid-Korea spreekt Kia alvast over een atmosferische 1-liter driecilinder benzine met 67 pk en een turboversie van dat blok met 100 pk. Motoren die je ook al in de huidige Picanto kan krijgen, al heb je momenteel ook nog een 1.2-liter viercilinder met 84 pk in de Belgische orderboeken staan. Kans is groot dat die op pensioen mag.

Op veiligheidsvlak geniet de Zuid-Koreaanse Kia Morning van een dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent, Rear Cross Traffic Warning en een automatische noodrem. Dit jaar nog verwachten we de opgefriste Kia Picanto op onze Europese bodem.

Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
mja, Geraard zegt soms 13kWh, soms 9.2kWh. Ik refereerde eigenlijk naar de VW-website waar de...
Door Jacky 1 dag geleden
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 1 dag geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 1 dag geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 1 dag geleden