Wat een man, die Gordon Murray. Als er twee auto’s zijn waarvoor hij tot in de eeuwigheid herinnerd mag worden, dan combineert hij die na vijftig jaar carrière in een nieuwe, spectaculaire hypercar, toch? De GMA T.50 krijgt niet alleen de meest hoogtoerige V12 ooit, maar ook een ventilator in de rug én een design dat aan alle kanten McLaren F1 ademt.
De Brabham BT46B, oftewel de fan car, en de McLaren F1. Ziehier twee creaties uit de lange lijst die Gordon Murray in zijn vijftigjarige carrière uit zijn designpen heeft getoverd. Ziehier ook de twee auto’s die de rode draad vormen doorheen Murrays nieuwste pennenvrucht: de Gordon Murray Automotive T.50.
De lage voorkant, het koepelvormige dak met luchtinlaat, de gesplitste ramen en uiteraard de unieke rijpositie met chauffeur centraal en passagiers aan weerskanten: de T.50 lijkt wel de moderne reïncarnatie van de McLaren F1. Centraal achterin ligt bovendien opnieuw een V12. En niet zomaar een: de 3,9 liter grote V12, die samen met Cosworth is ontwikkeld, is niet alleen volledig atmosferisch en 663 pk en 467 Nm sterk, maar ook de lichtste V12 en de meest hoogtoerige atmosferische motor ooit: tot 12.100 tpm.
Prestaties geeft Murray nog niet vrij, maar het vermogen gaat wel naar de achterwielen via een manuele zesbak, en het gewicht ligt laag. Heel laag. De koolstofvezel monocoque doet al wat vermoeden, maar de T.50 zet minder dan een ton op de weegschaal: 986 kilogram om precies te zijn. En dat is zomaar even 500 kilogram minder dan het gewicht van een hedendaagse super- of hypercar.
We kunnen nog wel even doorgaan, maar moeten uiteraard nog het belangrijkste vermelden: de ventilator. Die heeft een diameter van 40 centimeter en is gekoppeld aan een luchtgeleidingssysteem dat de luchtstroom op en onder de auto beïnvloedt. Twee actieve spoilers doen eveneens hun duit in het zakje. In maar liefst zes verschillende standen (twee automatische en vier die je zelf kunt kiezen) helpt het hele systeem bij het remmen, zorgt het voor 50 procent meer neerwaartse druk, doet het de luchtweerstand met 12,5 procent afnemen (waardoor de T.50 een “virtuele longtail wordt), of zorgt het voor een vermogenspiek van 700 pk.
Komen we tot slot bij het pijnlijkste van de zaak? Van de GMA T.50 worden er amper 100 exemplaren gebouwd. Die gaan vanaf januari 2022 in productie, en komen elk met een prijskaartje van 2,86 miljoen pond. Exclusief btw.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden