Officieel: Hyundai Tucson is radicaal anders (2020)

Officieel: Hyundai Tucson (2020)

Hyundai viert vandaag de geboorte van de vierde generatie Tucson, als je de iX35 zijsprong meetelt. Naar goede gewoonte lijkt de nieuwe SUV in niks op zijn voorganger.

Hyundai schept er plezier in om bij elke generatiewissel van de Tucson een compleet nieuw design voor te leggen. Tegenwoordig heet dat design 'Sensuous Sportiness', al is het vooral de gigantische grille die opvalt bij de nieuwe Tucson. Die is zo groot dat Hyundai er verlichting in verwerkt, Parametric Hidden Lights genoemd.

glazen logo

Aan de zijkant zien we scherpe vouwen die zich rond de wielkassen vormen en achteraan zijn het alweer de lichtblokken die de aandacht opeisen, vanwege de strip die beide kanten verbindt. De achterruitenwisser is verborgen onder de dakspoiler om zo een clean uiterlijk te bekomen. Het Hyundai-logo zit in de achterruit, de diffusor geeft een zweem van bovenvermelde 'sensuous sportiness'.

Officieel: Hyundai Tucson (2020)

De Tucson groeit bij deze vernieuwing alweer. 2 centimeter komen er bij, tot een totale lengte van 4,5 meter. Ook in de hoogte komt er 0,5 centimeter bij, in de breedte is dat anderhalve centimeter. De wielbasis krijgt één centimeter extra tot 2,68 meter. De extra lengte komt ten goede van de achterpassagiers die zo 2,6 centimeter extra beenruimte krijgen. Niet veel, maar het is iets. Met alle banken rechtop krijg je 620 liter bagage geladen (577 en 616 in mild-hybrid en hybrid), met alles neergeklapt is dat 1.799 liter.

interspace

Ook binnenin is er radicaal omgegaan met de vernieuwing. Je krijgt nog altijd een stuurwiel, geen zorg. De middenconsole is echter zo vlak en glad mogelijk gehouden. Een 10.25 inch scherm - 8,25 inch op de basisversies - dient voor de weergave van de infotainment en daar zitten ook meteen alle knoppen in verwerkt. Eenzelfde grootte krijgt het scherm van de digitale tellerpartij, met personalisatiemogelijkheden. De klimaatregeling verloopt in het midden via conventionele uitstroomopeningen, aan de zijkanten wordt gebruik gemaakt van dunnen ventilatiesleuven. Een driezone-airco behoort tot de mogelijkheden, net als een verwarmde achterbank.

Officieel: Hyundai Tucson (2020)

De nieuwe Tucson is op elke manier voorzien van elektrificatie in de motor. Er is een 150 pk sterke 1.6 T-GDi, schakelen gebeurt via de iMT-versnellingsbak, een intelligente handbak die kan worden losgekoppeld van het aandrijfsysteem zodra je het gaspedaal lost, om de motor zo minder te belasten. Van deze motorisatie is er ook een variant met 180 pk. De 1.6 CRDi biedt een dieselmotor met 136 pk. Er is ook een hybride Tucson, voorzien van 230 pk. De elektromotor biedt daarbij 60 pk, aangeleverd door een 1,49 kWh accupakket. Nog een hybride, maar dan één met stekker, is de 265 pk sterke Tucson Plug-in Hybrid. Van deze versie geeft Hyundai nog geen gegevens vrij.

Officieel: Hyundai Tucson (2020)

Vanaf januari 2021 kan je de nieuwe Hyundai Tucson bij je dealer gaan bekijken, iets later volgen de plug-in hybride en de N-line versies. Prijzen zijn nog niet bekend.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws