Ferrari haalt het dak van zijn SF90 Stradale. Ook als Spider is deze plug-inhybride supercar goed voor een kolossaal vermogen van 1.000 pk en een elektrisch rijbereik – dat weliswaar beperkt is.
Als Ferrari het dak eraf haalt, dan weet je dat het resultaat Spider heet. En dat deze SF90 Spider opnieuw bij een hard wegklapdak zweert in plaats van een stoffen kap. Ferrari ziet immers voordelen in de constructie met panelen: een betere isolatie, het vervormt niet bij hoge snelheden – en die rij je uiteraard met deze Italiaan – het neemt minder ruimte in als het is weggeklapt, en het gebruikt aluminium en is dus lichter dan een klassieke constructie. In 14 seconden zet je de hele boel trouwens op, of klap je alles weg.
In de sprinttijden maakt het geen verschil – of toch amper: 0-100 km/u duurt 2,5 seconden; 0-200 km/u duurt met 7 seconden amper drie tienden langer dan in de Stradale. De topsnelheid ligt evenzeer op 340 km/u. Centraal achterin zit dus nog steeds de 780 pk sterke V8 biturbo uit de Tributo en Portofino, die hier 4 liter groot is.
De achtcilinder wordt ondersteund door maar liefst drie elektromotoren: een tussen motor en versnellingsbak – een achttraps met dubbele koppeling – en twee op de voorwielen. In totaal produceren ze nog eens 220 pk aan extra vermogen, waardoor de totaalsom uitkomt op 1.000 pk. Hoewel de SF90 Stradale een batterij van 7,9 kWh heeft om de elektro-energie in op te slagen, is het volledig elektrische rijbereik (dat via de voorwielen aan de grond wordt gezet) tot 25 kilometer beperkt. Het elektrovermogen dient uiteraard vooral om de acceleraties te ondersteunen.
Net als de SF90 Stradale biedt deze Ferrari SF90 Spider een Assetto Fiorano-pakket. Dat haalt middels koolstofvezel en titanium niet alleen 21 kilogram van het totaalgewicht, het zorgt met specifieke schokdempers en extra plakkerig Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber nog eens voor betere rondetijden.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 13 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 18 uur geleden