
Later dit jaar zal Kia de alweer vijfde generatie van haar Sportage lanceren. Omdat de Zuid-Koreanen zo fier zijn op de nieuwe designtaal maken ze nu al het design wereldkundig. Kan hij jullie smaken?
De Sportage van Kia is altijd wat een underdog geweest. Een underdog met wel degelijk kwaliteiten. Met het groeiende merkimago de laatste jaren in ons Belgenland heeft de nieuwe generatie Sportage alles in zich om potten te breken. Later dit jaar verschijnt die Sportage met alle informatie, Kia toont nu alvast het uiterlijk en interieur.
Digital Tiger Face
Jarenlang hanteerde Kia de term "Tiger Nose" voor haar grille, vanaf nu mag je spreken van "Digital Tiger Face". Een straffe naam voor een al even straf gezicht. Want de nieuwe Sportage krijgt een opvallende snuit aangemeten waarbij vooral de led-dagrijverlichting met de meeste aandacht gaat lopen. Slimme zet van Kia, want met de overstap naar elektrificatie zal de grille een steeds minder belangrijke rol gaan spelen. Waardoor je op zoek moet naar een nieuwe manier om een familiegezicht te creëren.

Gaan we verder naar de zijkant, dan merken we een meer klassieke styling op. Geen coupé-achtige daklijn. Nee, de Sportage wil een ruimtekoning worden. Zo zien we onze crossovers graag. De achterkant draagt het Kia-logo met trots en lijkt op een zeer brave doordruk van de EV6 van het merk.
Met fysieke knoppen!
Stappen we even digitaal in, dan zien we dat ook Kia in de toekomst de nodige schermpraal zal omarmen. Twee stevige clusters nemen een groot deel van het dashboard in. Vrees echter niet! Er is nog plaats voor fysieke bediening voor de verwarming. Heerlijk! Hoe groot de koffer is en welke motoren er onder de kap zitten? Daar rept Kia momenteel nog met geen woord over. Al zullen later dit jaar alle informatie krijgen.

Turen we even naar neefje Hyundai Tucson, dan mogen we aannemen dat Kia de Sportage uit zal rusten met de nodige hybride-motoren. Van milde hybride over hybride tot plug-inhybride. Full electric? Ach, daar heeft Kia toch de EV6 voor?!
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 20 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 23 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden