Officieel: Porsche Cayenne Turbo GT is Ringrecordhouder (2021)

Porsche Cayenne Turbo GT 2021

De manier om de aandacht te trekken voor je nieuwe topsporter? Eerst er een ronderecord mee neerzetten op de Nürburgring, en dan het model officieel onthullen. Porsche deed het met deze splinternieuwe Cayenne Turbo GT.

Wij twijfelen er wel eens aan, maar Porsche is duidelijk on a mission om te bewijzen dat een stevige SUV wel degelijk sportief kan zijn. Meer zelfs: deze nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT is een SUV van superlatieven. Met een rondetijd van 7’38”925 op de Nürburgring bijvoorbeeld, of met het vermogen van de V8 onder de motorkap.

Porsche Cayenne Turbo GT 2021

Extra vermogensboost

Die V8 is trouwens de 4.0 met twee turbo’s uit de Cayenne Turbo Coupé, maar krijgt een hele schep meer vermogen. Doet de ‘gewone’ Turbo het met 550 pk, dan is deze Turbo GT goed voor 640 pk. Meteen goed om de Audi RS Q8 met zijn 600 pk op zijn plaats te zetten en aansluiting te zoeken bij de 650 pk sterke Lamborghini Urus. Het koppel van deze Cayenne Turbo GT stijgt van 770 Nm naar 850 Nm. Die extra vermogensboost doet de sprinttijd naar 100 km/u met 0,6 seconden dalen: de Porsche heeft er nu amper nog 3,3 seconden voor nodig. De topsnelheid komt nu uit op 300 km/u.

Porsche Cayenne Turbo GT 2021

Om dat kolossale vermogen onder controle te houden, werd de Turbo GT 17 millimeter lager gelegd en werden het chassis en de chassiscomponenten geherkalibreerd. De luchtvering werd bijvoorbeeld stijver, de vierwielsturing, adaptieve ophanging en actieve antirolstangen aangescherpt. De voorwielen krijgen bredere velgen en een iets hogere negatieve wielvlucht, de 22-duimsvelgen worden omgord met speciaal ontwikkeld Pirelli P Zero Corsa-rubber. Keramische remschijven zijn standaard.

Porsche Cayenne Turbo GT 2021

Primeurtje

Herkennen doe je deze Porsche Cayenne Turbo GT verder nog aan zijn nieuwe koetswerkkleur in Arctic Grey, aan zijn specifieke uitlaat die deels in titanium is uitgevoerd, en aan zijn aangepast bumper- en spoilerwerk. Koolstofvezel duikt op in het dak, in de achterspoiler en in de diffusor. Binnenin is deze Turbo GT een strikte vierzitter, met aangepaste sportzetels en Turbo GT-opschrift. Het infotainmentsysteem in de Turbo GT heeft nog een primeurtje bij: dat mag de vernieuwde versie van het Porsche Communication Management op de Cayenne introduceren, met verbeterde bediening, Apple CarPlay en Android Auto.

De Porsche Cayenne Turbo GT is vanaf nu te bestellen. Hij krijgt een catalogusprijs mee vanaf 201.329,48 euro.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws