Officieel: Nieuwe Opel Astra is strakke kubus op wielen (2021)

Opel Astra L 2021 info

Opel is klaar met de zesde generatie van de Astra. Een generatie waarbij het designteam resoluut koos voor hoekige proporties en de ingenieurs konden profiteren van de technologieën van moedergroep PSA. Daardoor is dit misschien wel de beste Astra die ooit het levenslicht heeft gezien.

Al sinds 1991 produceert Opel de Astra, een auto die destijds de Kadett mocht opvolgen en moest dienen als visitekaartje van moederbedrijf General Motors (GM). De nieuwe zesde generatie is echter nu al een belangrijke nieuwigheid in de Opelgeschiedenis. Want de Astra L - Waarbij L de generatienaam is - werd niet meer ontwikkeld onder GM-vlag, wel onder die van moedergroep PSA - met Peugeot en Citroën in handen - dat ondertussen deel uitmaakt van de grotere Stellantis-groep. En geloof ons, dat doet wonderen voor de ingenieurs en designers bij Opel.

Knipogen in overvloed

Je moet weten dat GM de touwtjes graag strak in handen had bij Opel. Te strak. Want platformen moesten wereldwijd kunnen worden ingezet waardoor de Astra en co moesten rollen op platformen die soms tot wel 60 motoren moesten kunnen huizen. Een nachtmerrie voor designers. Die slechte dromen zijn nu over. Want de nieuwe generatie mag op het wonderlijke EMP2-platform van PSA rollen en de designers in Rüsselsheim kregen de vrijheid om er een mooie carrosserie rond te draperen. Het resultaat is een opmerkelijk hoekige Astra geworden. Volgens Opel een duidelijke knipoog naar de Opels van weleer.

Opel Astra L 2021 info

Aan designelementen op deze zesde generatie dan ook geen gebrek, en dat was ooit wel anders. Centraal op de motorkap zit een duidelijk vouw die het logo vooraan doorklieft. Dat logo, dat zit dan weer in Opels Vizor, een soort van zwarte strook die de koplampen met elkaar verbindt en de Astra moet zegenen met een "zonnebril". De flank, die staat bijna volledig in functie van de scherp naar voren lopende C-stijl achteraan. Geinig detail: aan de achterste zijruit zit een plastic paneeltje met strepen dat een verwijzing is naar de Kadett D en E. Achteraan tenslotte draagt de Astra met trots zijn naam uitgesmeerd over de kofferklep.

Pure Panel

Draai of keer hoe je het wil maar de interieurs van Opels waren de laatste decennia geen frivole plaatsen om in te vertoeven. De nieuwe Mokka en deze Astra willen daar voorgoed verandering in brengen. Met de komst van het Pure Panel. Opels voor twee met elkaar "verbonden" digitale schermen van 10-duim die het interieur een moderne uitstraling moeten geven. Het lijkt wel een trucje dat ze lenen van Mercedes, al doet Opel er haar eigen ding mee, want het Pure Panel zet beide schermen in een hoek naast elkaar. Samen met de rechte middenconsole en het bijna compleet ontbreken van knopjes oogt het vooraan uitermate strak in de nieuwe Astra. Het stuurwiel is dan weer een kunstwerk op zich met de dunne zilveren lijn die vanuit het logo naar beneden vloeit.

Opel Astra L 2021 info

Zitten doe je in de Astra dan weer in stoelen die het AGR-label krijgen. Al geruime tijd laat Opel haar auto's testen door een gespecialiseerd team van kinesisten om te kunnen voldoen aan het certificaat van Aktion Gesunder Rücken. In mensentaal: de stoelen in deze Astra zijn een droom voor mensen met rugklachten. Of dat zouden althans moeten zijn. Terug de technologische toer op? De zesde generatie Astra wordt gezegd met een semi-autonoom rijsysteem, een head-updisplay, een draadloze verbinding voor Apple Carplay & Android Auto én desgewenst een verwarmbare achterbank. Classy.

Plug-in

Een nieuwe generatie, dat betekent ook een groeispurt, toch? Wel, in het geval van de Astra valt dat heus mee. De Duitse C-segmenter groeit amper 4 millimeter om tot een totaallengte van 4,37 meter te komen. De wielenbasis groeit eveneens miniem met 13 millimeter. De grootste groeischeut, die vindt plaats in de koffer. Zonder twijfel met dank aan de meer hoekige proporties. Met 422 liter is de koffer maar liefst 52 liter groter dan bij het vorige model en laat hij een Volkswagen Golf ver achter zich liggen. Opel heeft dus het EMP2-platform van haar nieuwe ouders ten volle kunnen benutten.

Opel Astra L 2021 info

Dat platform, dat ook dienst doet onder de nieuwe Peugeot 308, zorgt er voor dat de Astra ook uitgerust kan worden met een stekker. Het is te zeggen: de Astra plug-in is al aangekondigd. Opel geeft nog geen details mee maar als je de Franse 308 er even bij neemt, dan zie je dat die een variant met 180 pk en eentje met 225 pk naar voren schuift. Beide versies gebruiken een accu van 12.4 kWh waardoor een elektrische range van zo'n 60 kilometer moet mogelijk zijn. Naast de stekkerversie is er uiteraard ook plaats voor klassieke diesel- en benzinemotoren. Zonder twijfel gaat het dan over de 1.2 driecilinder turbobenzine van de Franse groep met 110 dan wel 130 pk en de 1.5-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk.

Wat vinden jullie van de nieuwe generatie Astra?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
John 21:59
afbeelding van John

Op het eerste zicht best wel knappe verschijning. Wat is dat zwarte paneel links van het stuur? Lijkt wel alsof ze het pure panel iets te ver hebben doorgetrokken, maar zit er ook een functie aan vast?

Yvesw 09:09
afbeelding van Yvesw

Ik dacht dat daar de ventilatierooster voor de chauffeur zit. :-)

Autofreak 10:19
afbeelding van Autofreak

Deze Astra is een topper,wat een mooie verschijning.Nu nog wachten op de Sports Tourer en de Cross.Goe bezig Opel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws