Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft vandaag de GV60 onthuld, een elektrische crossover die designlijnen deelt met de Kia EV6 en kan gezien worden als een broertje van de Ioniq 5. Volg je nog?
De komst van Genesis in Europa begint stilaan echternachiaanse proporties aan te nemen. Want moederbedrijf Hyundai weet maar niet hoe het haar luxemerk in onze contreien kan lanceren - met dank aan de Duitse vaste waarden. De GV60 kan wel eens de doorbraak betekenen. Want door zijn volledig elektrische opbouw is hij meteen interessant voor de zakelijke rijder. De autofan in ons herkent de GV60 natuurlijk meteen als het broertje van de Ioniq 5 (RIJTEST) en de Kia EV6.
Euhm... uitgesproken
Het design van deze GV60 kan alvast opvallend genoemd worden. Dat wil al wat zeggen, als je broertjes Ioniq 5 en EV6 ook allerminst generisch vorm zijn gegeven. Toch gaat de GV60 met de prijzen lopen, met zijn gestapelde koplampen, vismoel vooraan, eigenzinnige knik in de C-stjil en bolle derrière met spoiler bovenop. Mooi? Dat is een term die we niet meteen gaan gebruiken. Al helpt het gele kleurtje niet om deze crossover luxe uit te laten stralen. In een andere tint komt het design hoogstwaarschijnlijk beter tot zijn recht.
Genesis heeft zich trouwens niet ingehouden, want een felgeel exterieur? Dat paart natuurlijk het best met een knalblauw interieur! In dat interieur zien we elementen van zijn broertjes terugkomen. We hebben het dan over de zwevende middentunnel, de twee displays op het dashboard en het stuur met selectieknoppen. Genesis zwiert er een meer luxueus sausje over én installeert twee extra schermpjes in de uithoeken, want de zijspiegels, die zijn vervangen door camera's.
Indrukwekkende bouwstenen
Net zoals Ioniq 5 en EV6 staat deze GV60 op het E-GMP-platform. Een modulair platform dat binnen de Hyundai groep werd ontwikkeld voor elektrische auto's. Een indrukwekkende bouwdoos trouwens, want met zaken zoals een 800 volt netwerk, hypersnel laden, een accu tot 73 kWh en vermogens tot 584 pk (in het geval van de Kia EV6 GT) heeft deze GV60 alle componenten om indruk te maken. Genesis heeft evenwel nog geen exacte specificaties vrijgegeven.
Of deze GV60 naar Europa komt is niet helemaal duidelijk. Niet in het minst omdat Hyundai nog maar net het Ioniq-submerk heeft opgericht om elektrische auto's te gaan verkopen. Dan is interne concurrentie het laatste waar je op zit te wachten. Anderzijds zou deze Genesis GV60 een alternatief zijn voor de Mercedes EQC en Audi e-tron. Of de leasingrijders die (technisch minder indrukwekkende) SUV's links laten liggen voor deze opgedrirkte Koreaan, daar hebben we echter onze twijfels over.
Bekijk hier onze review van de Hyundai Ioniq 5:
Bekijk hier onze preview van de Kia EV6:
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Wel het artikel lezen, of op zijn minst de context er bij geven. "Zo erg is gsm'en in de auto - als...
Door this 4 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Ben ik voor uniformiteit qua straffen? Ja absoluut. 2 weken je rijbewijs kwijt in Limburg en Oost-...
Door John 4 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Mijn anti-spam,internet filter vind die website maar fishy ..... ik kan er dus niet naartoe
Door Jan 7 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 9 uur geleden