Range Rover P440e en P510e: de stekkerversies in detail

Range Rover P440e 2022

De orderboekjes voor de nieuwe Range Rover zijn geopend, en dat betekent dat we nu ook de meeste prijzen en specificaties van Land Rovers luxesloep kennen. We nemen een kijkje naar die van de plug-inhybrideversies, want die zijn best het vermelden waard.

Eind vorig jaar kregen we voor het eerst de nieuwe Range Rover zien, en die verbaasde niet alleen met zijn minimalistische achterste of zijn twee extra zitplaatsen in de kofferbak, maar ook met zijn uitgebreide elektrische ambities. Zo wil Land Rover tegen 2024 een zuiver elektrische Range Rover op de markt brengen en wordt de SUV nu al gelanceerd met niet één maar twee potente plug-inhybrides in het gamma.

Accu van EV-formaat

Die Range Rovers P440e en P510e zijn niet gewoon potent qua vermogen maar ook op vlak van elektrisch rijbereik. Beide plug-ins krijgen namelijk een accupakket van — hou je vast — 38,2 kWh mee, wat ter referentie groter is dan de aandrijfbatterij in pakweg een Honda E of een Mini Electric. Die flinke opslagcapaciteit geeft de kolos een elektrisch rijbereik tot 113 kilometer en een gemiddelde CO2-uitstoot van 18 g/km, aldus de WLTP-cyclus. Land Rover belooft zelf een realistisch rijbereik tot 88 kilometer. Snelladen kunnen de stekker-Ranges eveneens, en wel tot snelheden van 50 kWh.

Range Rover PHEV infotainment 2022

Ook de 3.0-liter zescilindermotor voorin beide plug-inhybrides is identiek, al verschilt het geleverde vermogen wel per versie. In samenwerking met een elektromotor van 145 pk kan de P440e zo een totaalplaatje van 440 pk en 620 Nm koppel produceren, en de P510e schroeft dat op naar — je raadt het al — 510 pk en 700 Nm koppel. Die laatste spurt daardoor naar de 100 km/u in 5,5 seconden. Ook hun prijskaartjes verschillen natuurlijk, al geeft Land Rover voorlopig enkel dat van de minder krachtige P440e vrij. Zo kan je dus stekkeren met je Range Rover vanaf 135.200 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 11:13
afbeelding van this

Ik ben heel benieuwd naar de EV versie. Vooral het bereik.
Want de meeste Range Rover bezitters doen veel kilometers volgens mij.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws