Honda heeft het doek gehaald van haar zesde generatie CR-V. Die schermt met grotere afmetingen, een strakker design en komt in Europa uitsluitend als (plug-in)hybride.
Je ziet ze hier niet meteen in bosjes rijden, Honda's CR-V, maar op de wereldmarkt weet de gezins-SUV van Honda de nodige potten te breken. Ondertussen is de in 1995 gelanceerde SUV-broer van de Civic toe aan zijn zesde generatie. Die werd gelanceerd op de Amerikaanse markt en komt in 2023 naar Europa.
Europees gelijnd
Visueel tapt de CR-V alvast uit een ander vaatje als zijn voorganger. Weg zijn de bolle lijnen, in de plaats komt een strakke SUV te staan. Vooruitstrevend zouden we het design niet noemen maar zet dit naast pakweg een Volkswagen Tiguan en de Japanner hoeft niet onder te doen.
Naast een nieuw design pakt de CR-V ook uit met een gegroeide dimensies. Zo meet de SUV voortaan 4.69 meter lang, 10 extra centimeters tegenover zijn voorganger. Vier eenheden daarvan gingen naar de wielbasis die nu groeit tot 2.7 meter.
Met design!
We merkten het al op bij kleine broer HR-V; Honda heeft tegenwoordig een designteam aangesteld voor haar interieurs. Daar profiteert de nieuwe generatie CR-V ook ten volle van. Het dashboard oogt modern en kwalitatief. Met dank aan de "ventilatiestrook" die over het gehele dashboard loopt, chromen accenten en "metaalrode" stiksels. Standaard beschikt de CR-V over een infotaimentscherm van 7-duim, optioneel groeit dat tot 9-duim. Onder dat scherm vinden we evenwel nog fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Zo zien we het graag Honda!
Naast afwerking wil Honda ook uitpakken met ruimte en zitcomfort in de CR-V. Waardoor je met z'n vijven comfortabel op pad moet kunnen. Extra onderstreept door het "New Global Architecture"-platform onder de carrosserie.
Nog even sparen
Honda weet dat, als het nog in de pap wil te brokken hebben in Europa, het uit moet pakken met efficiënte motoren. Daardoor komt de zesde generatie CR-V naar alle waarschijnlijkheid exclusief als hybride en plug-inhybride naar onze markt. Die CR-V e:HEV (hybride) maakt hoogstwaarschijnlijk gebruik van een 2-liter viercilinder benzine en twee elektromotoren. Goed voor zo'n 204 pk en 335 Nm koppel. over de plug-invariant is momenteel nog niets geweten.
Dat de CR-V eerst in Noord-Amerika wordt gelanceerd is geen toevalligheid. Jaarlijks verkoopt Honda vlot enkele honderdduizend units van de CR-V, waardoor hij enkel pick-ups en de Toyota RAV4 voor moet laten gaan. in 2023 vind hij zijn weg naar onze Europese wegen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden