Mitsubishi heeft er weer een Europees modelletje bij, en dat blaast de welbekende Colt-naam nieuw leven in. Dat doet hij wel op Franse wijze, want je moet geen twee keer kijken om te zien waar zijn roots liggen. Inderdaad: maak kennis met de nieuwe Mitsubishi Cliolt.
Je hebt er misschien nog niet veel van gemerkt, maar Mitsubishi is terug in Europa. In ons land is het merk officiëel namelijk nog niet verrezen, maar onze buurlanden hebben al de nieuwe ASX in de showrooms staan. Echt nieuw is die echter niet helemaal, want de crossover kan maar moeilijk verbergen dat hij eigenlijk niet veel meer is dan een Renault in vermomming… Dat past allemaal binnen Mitsubishi's opstartstrategie voor Europa, en daar valt ook dit kleine broertje onder.
Faceliftje meepikken
De Europese tak van Mitsubishi heeft namelijk het doek getrokken van zijn nieuwe Colt, en ook die ziet er opvallend Frans uit voor een Japanner. Je ziet namelijk meteen dat het hier gaat om een Renault Clio met wat Mitsubishi-badges, behalve dan achterop waar de merknaam voluit over de klep gesmeerd wordt. Daar vind je dan ook geen merklogo, maar kleeft Mitsubishi gewoon een stukje plastic over de achteruitrijcamera. Ze mochten wel meteen vertrekken van de pas gefacelifte Clio, en dat merk je vooral aan het frontje. Reken dus op een gelijkaardige, pijlvormige dagrijverlichting als bij Renault, al mochten de Japanners wel hun eigen sausje gieten over de grille en de bumper.
Binnenin valt er eigenlijk niet veel meer nieuws te melden, want de Cliolt houdt het bij een ander middenstukje in het stuur met daarop een Mitsubishi-logo. Reken dus ook hier op een nieuw infotainmentscherm van ofwel 7 inch ofwel 9,3 inch groot, vergezeld door een standaard aanwezig digitaal bestuurdersdisplay. Dat past zich enigszins aan afhankelijk van de rijmodus waarin je je bevindt want inderdaad: de Mitsubishi neemt gewoon Renaults ‘Multi Sense’-rijmodi over.
Inclusief (E-Tech) Hybrid
Dat brengt ons bij de aandrijflijnen, waar het copy-pastewerk gewoon verder gaat. Reken dus op de keuze uit drie motoren: twee benzines en een zelfopladende hybride. Instappen gebeurt met een 1.0-liter driecilindermotortje zonder turbo, goed voor 65 pk. Bij Renault noemen ze die ’TCe 65’ en daar hebben ze ook een ‘TCe 90’ mét turbo, die in het vooronder van de Mitsubishi eveneens goed is voor 90 pk. Die krijgt standaard een handgeschakelde zesbak mee terwijl het zwakkere motortje het houdt bij vijf trappen. De topper van het gamma is dan weer de Colt Hybrid, die het zonder stekker doet maar wel een mooie 145 pk naar de voorwieltjes brengt. Inderdaad: net als de Renault Clio E-Tech Hybrid.
Verder geeft Mitsubishi nog niet veel details mee over de prijzen of de uitrustingsniveaus, al moet je de Colt wel kunnen krijgen met een Bose-audiosysteem en een schare veiligheidssnufjes. Reken bijvoorbeeld op parkeerhulp, een dodehoekassistent, automatische grootlichten en verkeersbordherkenning. Het is nog niet duidelijk of je zo’n zaken standaard gaat meekrijgen, al zit de kans er wel in dat Mitsubishi de auto in navolging van de ASX redelijk compleet levert. Of dat echter ook in België zal gebeuren, is nog afwachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen