Mitsubishi verklaart Renault-kopieën: “tussenoplossing in Europese ambities”

Mitsubishi ASX 2022

Mitsubishi is terug in Europa, al is het misschien niet meer het Mitsubishi van weleer. Aanvankelijk zal het merk namelijk gewoon Renault-modellen met rode logootjes in zijn showrooms zetten, tot beroering van menig liefhebber. De CEO van Mitsubishi Europa stelt echter gerust: het gaat slechts om een tussenoplossing.

Eerder deze week kreeg de Europese Mitsubishi-soap een nieuwe wending. Oorspronkelijk had de constructeur namelijk aangekondigd om het Oude Continent te laten voor wat het is, maar de afgelopen maanden werd steeds meer duidelijk dat er toch twee nieuwe modellen de oversteek zouden wagen: de Colt en de ASX. Die laatste werd nu voorgesteld, al is er niet veel “oversteek” aan: Mitsubishi kleeft zijn logo simpelweg op een Renault Captur en ook de Colt zou later een vermomde Clio worden. Het was echter dat of niets, legt Mitsubishi-baas Frank Krol uit.

Binnenkort terug échte Mitsu’s?

In een interview met nieuwssite AD.nl heeft de Nederlandse CEO namelijk zijn hart gelucht over de hele saga. Daarin noemt Krol de lancering van de ASX “stap één”, waarin Mitsubishi simpelweg de kans krijgt om “honderdduizenden Europese ASX-rijders binnen het merk te houden.” De topman legt uit dat er een win-win gevonden werd voor zowel Mitsubishi als Renault, want de ene wilde op betaalbare en toch relevante wijze aanwezig blijven in Europa terwijl de andere productiecapaciteit over bleek te hebben in de Spaanse Renault-fabriek waar de Captur en de Clio gebouwd worden… En zo geschiedde.

Mitsubishi ASX 2022

Wat stap twee van Mitsubishi’s Europese plan dan wordt, weet zelfs de CEO nog niet. Het hele verhaal doet natuurlijk wel uitschijnen dat we nadien mogen rekenen op échte nieuwe modellen, zoals de best populaire Outlander waarvan de nieuwe generatie het Oude Continent nooit bereikte. We kunnen maar hopen, maar het is dus alvast zeker dat dit staaltje badge-engineering slechts een tussenoplossing is om Mitsubishi bij ons in leven — en Krol werkzaam — te houden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws