Storm tussen Nissan en Renault voorbij... en dat is goed nieuws voor EV-rijders

Renault Nissan alliantie info

Sinds 2018 woedt er een heftige storm in de relatie tussen Renault en Nissan. Er lijkt echter stille zee in zicht, niet in het minst dankzij een investering van 600 miljoen euro van Nissan in Renaults nieuwe EV-afdeling Ampere.

Als een donderslag bij heldere hemel werd in 2018 plots Carlos Ghosn, destijds kopman van de Renault-Nissan-alliantie, in arrest genomen. Aanstoker van het vuurtje was niemand minder dan Nissan, die vond dat Ghosn miljoenen aan compensaties verzweeg. Het was het begin van een jarenlange strijd binnenkamers bij Renault en Nissan. Een strijd die een ferme deuk sloeg in het imago van de groep. Tijd heelt echter alle wonden, waardoor Renault en Nissan nu aan hun vergevingstoer zijn gestart.

"Met of zonder Nissan aan de EV"

Die "toer der vergiffenis" komt er zonder twijfel na maandenlang geld te verspillen in rechtszaken tegen elkaar. De voorbije 10 maanden hebben Renault en Nissan dan ook stevig onderhandeld over hun samenwerking voor de toekomst. Door te schuiven met aandelen, belangen en investeringen lijken de plooien nu glad gestreken, extra onderstreept door het feit dat Nissan 600 miljoen euro zal investeren in Ampere, Renaults nieuwe subdivisie voor alles dat met EV's te maken heeft.

Renault Nissan alliantie info

Dat nieuws komt bijna exact een jaar na de straffe taal die CEO van Renault, Luca De Meo, sprak. Hij was het wachten namelijk beu en zei dat het Renault richting de EV-olutie wou stuwen, desnoods zonder Nissan. De Japanners hebben nu het licht gezien en beseffen hoogstwaarschijnlijk dat het logischer is om samen te werken in de ontwikkeling van een nieuwe generatie EV's. Zo zou de opvolger van de Micra al gebruik gaan maken van de fundamenten die onder de nieuwe Renault 5 zullen staan.

Niet zonder slag of stoot

Die plotse investering komt er niet zonder slag of stoot. Aan de basis van heel het debacle sinds 2018 lag de onvrede in beslissingsrecht tussen beide merken. Onder het roer van Carlos Ghosn had Renault in principe een machtigere positie dan Nissan in de alliantie. Dat zou nu ten einde moeten komen, door het herverdelen van aandelen.

Renault Nissan alliantie info

Renault had namelijk 43% van Nissan in handen, terwijl Nissan 15% van Renault in handen heeft. Voor beide spelers wordt dat deel aandelen nu op 15% gezet, de overige Nissan-aandelen die Renault heeft gaan richting een "Franse Trust" dat neutraal zal stemmen bij Nissan-gerelateerde zaken. Daarnaast zal Nissan met haar 15% aandelen voortaan ook kunnen stemmen in belangrijke zaken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws