Mercedes-AMG CLE 53: Naar oud recept, met moderne insteek

Mercedes-AMG CLE 53 info belgie

Mercedes is klaar met het eerste AMG-derivaat van de nieuwe CLE Coupé. Die Mercedes-AMG CLE 53 krijgt geen viercilinder onder de kap, wel een zeemzoete 3-liter zes-in-lijn met 449 pk. Kijk, zo willen we de zon wel tegemoet rijden.

Wacht, de Mercedes CLE? Inderdaad, misschien eerst even een stap terug. In de zomer van dit jaar trok Mercedes het doek van de CLE, een auto die je mag zien als de opvolger van de C-Klasse Coupé én E-Klasse Coupé. Twee vliegen in één klap dus, waar ook AMG zijn werk op mag toepassen.

Sneller dan een BMW M2!

Het resultaat is deze Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Een naam die je heus niet gaat onthouden. Dus laten we gewoon CLE 53 AMG zeggen. Die volgt niet AMG's huidige trend van viercilinders onder stroom zetten. Nee, de 53 AMG mag nog beroep doen op een lekkere 3-liter zes-in-lijn benzine die dankzij twee turbo's 449 pk en 560 Nm koppel naar de vier wielen blaast. Een geïntegreerde startdynamo kan daarbij zo'n 12 seconden lang het vermogen boosten met 23 extra pk's en het koppel verhogen naar 600 Nm.

Mercedes-AMG CLE 53 info belgie

De cijfers spreken dan ook voor zich. In 4,2 seconden tik je vanuit stilstand de honderd aan. Da's rapper dan de nieuwe BMW M2. Pieken doet de CLE 53 aan 270 km/u. Al wordt hij standaard begrensd op 250 km/u. wie huivert bij de 9-traps automaat die alle kracht naar de vier wielen stuurt: desgewenst kan je de vooras loskoppelen voor wat extra schuifplezier. Kijk, dat euvel is dan ook weer van de baan.

Typisch AMG-kuurtje

Visueel volgt de CLE 53 het gekende AMG-recept. De snuit krijgt verticale spijlen in de grille en de carrosserie wordt een serieus stuk breder. In het geval van deze CLE spreken we over een toegenomen spoorbreedte tot 7,5 centimeter (achteraan). Vier ronde einddempers (nu ja, sierstukken) maken duidelijk dat dit nog niet de opper-AMG is. 19-duims velgen zijn standaard, optioneel kan je opteren voor 20-duim lichtmetaal.

Mercedes-AMG CLE 53 info belgie

Tenslotte wordt ook het interieur ondergedompeld in een AMG-sfeertje. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun, rode veiligheidsgordel, koolstofvezel accenten en een AMG Performance stuurtje. Mag het nog wat extremer? Dan installeert AMG met plezier semi-kuipstoelen. Zolang je er maar de duiten voor neer legt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws