Volkswagen riskeert miljardenboete vanwege uitstootgefoefel

vw-dealer-usa

Er hangt Volkswagen een miljardenboete boven het hoofd in de US. De EPA, het milieuagentschap in Noord-Amerika beschuldigt Volkswagen ervan software op de wagens te hebben geplaatst die de milieutesten voor schadelijke uitlaatgassen vervalst.


Lees hier alle berichtgeving die we verzamelen over #Dieselgate, het wereldwijde schandaal van Volkswagen vanwege software in dieselmotoren die NOx-emissietests vervalst.


Daarom dwingt het milieuagentschap Volkswagen 482.000 wagens terug te nemen. Het gaat om de VW Jetta, Beetle, Golf, Passat en Audi A3, gebouwd tussen 2009 en 2015.

De software op deze wagens zou de emissiebeperking enkel aanzetten wanneer het voertuig een emissietest onderging. Daardoor zouden de auto's in werkelijkheid veel vervuilender zijn dan de tests lieten uitschijnen. Er is sprake van waardes die in werkelijkheid 40 keer de standaard overschrijden.

Het installeren van software die tests vervalst is niet onbekend, ze hebben er zelfs een naam voor: defeat device. Dit soort systemen is in Ameria verboden - en maar goed ook. Volkswagen riskeert nu een boete van 37.500 dollar per auto (zowat 33.000 euro), waardoor de boete kan oplopen tot bijna 16 miljard euro. Volkswagen geeft aan de volledige medewerking tot het onderzoek te verlenen maar geeft geen verdere commentaar.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 10 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
cowboy henk 18:25
afbeelding van cowboy henk

wie z'n gat verbrand moet op de blaren zitten.

Waxweazel 19:58
afbeelding van Waxweazel

VW die de boel bedriegt ... Dat waren we nog niet gewend ... -_-
Die megaboete zal uiteraard niet zo hoog zijn. Maar hopelijk toch hoog genoeg om de cultuur van bedrog (bij vele fabrikanten) af te schrikken.

Adriaan 10:54
afbeelding van Adriaan

En dit soort van zaken gebeurd niet in europa? Komaan zeg...

biebel 14:36
afbeelding van biebel

Den amerikaan wil weer een voorbeeld stellen maar zal nooit eens naar hun eigen caddikacs kijken. Zal weer wat lobbying aan te pas gekomen zijn door andere mayor brands

tomtom 15:48
afbeelding van tomtom

@biebel: het gaat hier over roet, stikstofoxiden, etc. Een niet-zuinig-gemaakte benzinemotor stoot naast véél CO2 eigenlijk amper extra rommel uit, in tegenstelling tot diesels een zuinig-gemaakte benzinemotoren. CO2 is niet rechtstreeks ongezond voor de natuur, en al helemaal niet op hetzelfde niveau van ongezondheid als de stoffen die ik eerder opnoemde.

Chippen 19:18
afbeelding van Chippen

Het enige slechte voor de natuur is de mens... de mens heeft zelfs geen zelfrespect meer, laat staan respect voor andere levende wezens, of het nu dieren, planten of medemensen zijn... De mens waant zich compleet onterecht een superieur wezen omdat ze kunnen nadenken... Er is wel een groot verschil tussen KUNNEN en DOEN natuurlijk... Dieren doden uit honger maar moorden andere kolonies niet massaal uit... Dieren weten ook perfect hoe de natuur werkt, en passen zich aan... De mens verwacht dat de natuur zich aanpast... Mensen hebben voor niets respect... Dieren blijven dieren, maar de enige echte BEESTEN zijn de mensen...

chippen 22:01
afbeelding van chippen

@chippen: beetje nuance zou mooi zijn. Apen (en dan heb ik het over monkeys, niet over apes) zijn voornamelijk slachtoffer van agressie door andere apen van dezelfde soort en niet van andere soorten dieren die hen willen opeten. Er zijn genoeg dieren die zich niet zo nobel gedragen als jij doet uitschijnen. Wij zijn tenslotte ook dieren en ons gedrag is niet op alle vlakken nieuw en vreemd.

Adolf Van Oostende 05:38
afbeelding van Adolf Van Oostende

Uiteindelijk zal de consument grootste slachtoffer zijn :

-want (zelfverklaarde) "consumenten-organisaties" (bvb test-aankoop en ANWB ) dringen aan op realistischer tests voor verbruiks- en dus ook uitstoot-cijfers ==> de (R-)overheid is natuurlijk ook voorstander (duidelijk te merken aan NOS-journaal waarin gezegd werd dat als nieuwe testmethode hogere emissiewaarden zou opleveren , dit voor de Nederlandse staatskas 3,4 miljard euro per jaar aan extra belastingen zou opleveren want meer vervuilend voertuig = meerttaks betalen (hier BIV en voor lease-sletjes VAA en in NL is het oa meer BPM en bijtelling ) .

Kijk naar NOS-Nieuwsuur op 10 min op onderstaande link :

http://nos.nl/uitzending/8907-uitzending.html

http://content10c5c.omroep.nl/urishieldv2/l27m15bc54e70f6fa3f30056060b25...

-Ook is de verwachting dat als de ECU geherprogrammeerd wordt zodat wagen altijd in cleanere modus staat ipv enkel bij homologatietesten , de prestaties en vooral acceleratiecijfers slechter zullen worden EN dat de wagen meer zal verbruiken .
En misschien dat VAG-dieselrijders op regelmatige basis AdBlue zullen moeten bijvullen of tankenipv enkel bij onderhoudsbeurt want in die cleanere modus ligt verbuik v AdBlue veel hoger .

http://pdf.reuters.com/pdfnews/pdfnews.asp?i=43059c3bf0e37541&u=2015_09_...

http://nos.nl/artikel/2059687-volkswagen-stopt-met-reclame-voor-clean-di...

http://nos.nl/artikel/2059569-autotests-in-vs-aangepast-na-vw-schandaal....

http://nos.nl/video/2059461-mansveld-geschokt-door-fraude-volkswagen.html

Uiteindelijk zal VAG hetgeen ze aan boetes moeten betalen wel recupereren bvb door prijsverhogingen , minder korting toe te staan , onderhoudsprijzen te verhogen enz

Waxweazel 12:43
afbeelding van Waxweazel

Die consument kan ook nog altijd kiezen om een ander merk te kopen/leasen...

Nu het bedrog (min of meer bewezen) vast staat, kan de VAG-rijder een schadevergoeding eisen als deze benadeeld is. Of nog erger, eisen dat hun (VAG) merk hun wagen terugneemt. Alhoewel dat laatste heel moeilijk zal worden.

Het is de consument die beslist of hij een hoger bedrag voor aankoop/onderhoud/leasing wil betalen voor zijn product, waar hij nu misschien zijn vertrouwen heeft in verloren.
Goed wetende dat er nog een hoop concurrenten zijn die nu wel staan te springen om klanten van VAG in te pikken.

Adolf Van Oostende 02:51
afbeelding van Adolf Van Oostende

Een lesje in nederigheid/bescheidenheid zal ook een deugd doen in het VW en Audi-dealernetwerk : ik ben daar paar jaar terug eens binnengestapt met bedoeling GTI te kopen , ze moesten niks overnemen (vorige wagen was totaal verlies) , toen ik vroeg of ze me in de 3,5 maand tijd tot GTI geleverd werd wagen (mocht simpel tweedehandsje zijn ) ter beschikking konden stellen was het antwoord neen tenzij ik er 900€ huur per maand voor betaalde => feestelijk bedankt en elders gaan shoppen , bij Toyota heb ik een zo goed als nieuwe IQ mogen gebruiken , volgetankt en gewassen gekregen en ook in zo'n toestand weer ingeleverd en verder geen cent moeten betalen .

Kennis z'n dochter had Polo TSI en toen dat auto'je 26 maand oud was en nog geen 30 duizend km had is motor inde soep gedraaid door defect aan distributieketting => geen garantietussenkost noch coulance !

Nu zullen ze bij VW en Audi misschien wat klantvriendelijker moeten worden om hun verkoopsdoelstellingen te halen .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws