Vanaf 2026 enkel nog maar elektrische bedrijfswagens: Dit moet je weten

Bedrijfswagen elektrisch 2026 fiscaal belgie

De Belgische federale regering heeft officieel groen licht gegeven voor een versnelde vergroening van het bedrijfswagenpark. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische auto's fiscaal interessant zijn. Welke spelregels de Belgische regering de komende jaren heeft uitgestippeld? We sommen ze voor je op.

Witte rook uit de schouw van de federale regering. Want na het nodige touwtrekken ligt er een duidelijk plan op tafel over de toekomst van de bedrijfswagen. Dat plan staat - niet onverwachts - in het teken van elektrificatie. Want de regering ziet de salariswagen als een belangrijke pijler om ons wagenpark op sneltempo te vergroenen om zo de komende jaren te kunnen voldoen aan steeds strengere emissienormen van Europa. Wat de concrete regels zijn geworden?


NVDR: De plannen van de federale regering hebben betrekking op salariswagens. In de volksmond wordt echter vaak gesproken over "bedrijfswagens" als we het hebben over salariswagens. Echter klopt dit niet helemaal. In punt 4 verduidelijken we de zaak.


1. EV vanaf 2026

Oké, je moet niet verplicht een emissievrije bedrijfswagen aanschaffen vanaf 2026 maar vanaf dat jaar zal enkel nog een emissievrije salariswagen van een fiscaalvriendelijk regime genieten. Het gaat dan, net zoals momenteel, over 100% procent fiscale aftrekbaarheid. Maar wat is nu zo'n emissievrije bedrijfswagen? Wel, wie hoopte op een plug-inhybride is er aan voor de moeite. Want de regering spreekt daadwerkelijk over volledige elektrische auto's maar ook over waterstofauto's. Kortom: auto's waar geen grammetje CO2 uit een uitlaatpijp kan komen.

Bedrijfswagen elektrisch 2026 fiscaal belgie

2. Tijdelijk gunstregime

Het grote fiscale voordeel voor de EV zal na 2026 trouwens niet eeuwig blijven. De 100% fiscale aftrekbaarheid zal op termijn worden afgebouwd naar het niveau van de huidige diesel- en benzinewagens. Zo zal de elektrische auto in 2031 nog maar 67.5% aftrekbaar zijn. Dat zeer zuinige elektrische auto's een hogere aftrekbaarheid genieten in de toekomst is niet duidelijk. Al zal dat zonder twijfel huiswerk zijn voor de volgende regering die in 2024 gestemd wordt.

3. Versneld uitfaseren diesel en benzine

Dat veel bedrijven niet zullen wachten tot 2026 om de omschakeling te maken lijkt nu al duidelijk. Want in het akkoord laat de federale regering weten dat vanaf 2023 diesel- en benzinewagens jaar na jaar een deel van hun fiscale aftrekbaarheid verliezen, tot ze niet meer fiscaal aftrekbaar zijn in 2026. Kortom: salarisauto's met een klassieke verbrandingsmotor zullen vanaf 2023 zo onaantrekkelijk worden gemaakt, dat de stap naar EV bijna een verplichting wordt.

Bedrijfswagen elektrisch 2026 fiscaal belgie

4. Salariswagen VS bedrijfswagen

Ook niet onbelangrijk: het gaat hier specifiek over salariswagens/ personenwagens. Bestelwagens of auto's die door bedrijven worden gebruikt om "vracht" te vervoeren vallen niet onder het nieuwe regime. Bestelbusjes van de lokale loodgieterszaak vallen dus niet onder het nieuwe stelsel. Momenteel zijn er geen plannen om de fiscaliteit daarvan aan te pakken. Al is het niet ondenkbaar dat er ook daar een vergroening in de pijplijn zit. Al weet ook de Belgische regering dat het niet haalbaar is om alle bedrijfswagens in België tegen 2026 om te buigen naar volledig elektrisch.

6. Bestaande contracten gegarandeerd

Of dit nu wil zeggen dat je beter die plug-inhybride niet aanschaft binnenkort? Niet helemaal. De regering zal namelijk niet inwerken op huidige contracten. Tot 1 juli 2023 blijft het oude systeem met de daarbij horende berekening gelden. Alle salariswagens die voor die datum zijn aangeschaft blijven hun bestaande contract behouden. Anders gezegd: Koop je op 30 juni 2023 nog een 100% fiscaal aftrekbare plug-inhybride aan als salariswagen, dan zal die tot het einde van zijn termijn ook 100% fiscaal aftrekbaar blijven.

Bedrijfswagen elektrisch 2026 fiscaal belgie

7. Laadpalen fiscaal gunstig

Het pijnpunt van de moderne elektrische auto is niet meer de range of prijs, wel de oplaadinfrastructuur. Althans, in België. Zo heeft Amsterdam meer laadpalen in de binnenstad dan alle laadpalen in België opgeteld. Er is dus werk aan de winkel. De federale regering zal het plaatsen van een laadpaal fiscaal stimuleren. Zowel voor privépersonen als voor bedrijven. Zet je als particulier een laadpaal thuis, dan krijg je een fors fiscaal voordeel via je belastingen. In 2022 gaat het nog over 45%, in 2023 over 30% en in 2024 over 15%. Bedrijven zullen dan weer kosten van de installatie kunnen inbrengen. Belangrijk daarvoor is dat de laadpaal wel "semi-publiek" moet zijn. Dit wil zeggen dat ook niet bedrijfswerknemers toegang moeten kunnen krijgen tot deze oplaadpaal en bijvoorbeeld 's nachts kunnen opladen.

8. Mobiliteitsbudget

Heeft de federale regering met deze beslissing een streep gezet door het weinig in de smaak vallende mobiliteitsbudget? Toch niet. Want ook de komende jaren zal dit blijven bestaan. Meer nog, mensen die geen bedrijfswagen krijgen zullen een vereenvoudigd systeem van mobiliteitsbudget krijgen. Zo zullen er meer vervoersmiddelen worden toegelaten en worden wachttijden uit het systeem gehaald. Concrete voorbeelden zijn er echter nog niet.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 28 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Adriaan 11:35
afbeelding van Adriaan

salariswagen is altijd een bedrijfswagen, maar een bedrijfswagen niet altijd een salariswagen ;)
Voorbeeld 1: Linda krijgt van haar baas een loonsoplag in de vorm van een auto, en doet daar enkel woon werk verkeer mee.
Voorbeeld 2: Jan is technieker op de baan, en krijgt als onderdeel van zijn werktools een auto ter beschikking.
Just my two cents...

Yvesw 11:41
afbeelding van Yvesw

Adriaan: Klopt inderdaad helemaal. Daarom dat we er een heel punt aan hebben gewijd (punt 4). De naam "bedrijfswagen" in de volksmond zorgt inderdaad voor verwarring. Net zoals de "fake hybrid" destijds. Ook daar hebben we vaak moeten verduidelijken dat het over plug-inhybrides gaat en niet over klassieke hybrides.

Adriaan 11:45
afbeelding van Adriaan

Ge flatst de twee termen toch makkelijk door elkaar zene in heel dit artikel ;)

Yvesw 11:55
afbeelding van Yvesw

We hebben ons best gedaan om altijd te verduidelijken dat het over een salariswagen gaat waar nodig. Als we het bijvoorbeeld hebben over "een 100% elektrische bedrijfswagen" of "emissievrije bedrijfswagen", dan is dat zowel voor salariswagens als bedrijfswagens toepasbaar.

Ze worden dus beiden toegepast in de tekst maar (hopelijk) niet door elkaar "geflatst". :-)

(PS: in de volksmond wordt zo uitgebreid gepraat over de "bedrijfswagen" dat als we die term niet zouden gebruiken, Google nog niet eens dit artikel zou opnemen in haar lijst. #AchterDeSchermenInfo)

Adriaan 13:34
afbeelding van Adriaan

Zelf de fiscus spreekt over bedrijfswagens. Dus zo "volksmonds" is dat uiteindelijk niet, Nederlanders hebben vooral moeite met die term, zij denken dan direct aan vrachtwagens en bestelwagens... Maar he, het blijft een .be site :p
Toegegeven, ik krijg telkens een licht allergische reactie als ik salariswagen lees, want dan is de eerst volgende stap: "zij krijgen een auto en ik niet, dat is niet eerlijk!' zonder ook maar even stil te staan bij het feit dat velen die auto wel degelijk nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Als ik alles met het openbaarvervoer zou moeten doen, zou er niet veel gewerkt worden :p

Dominique 08:41
afbeelding van Dominique

altijd die aanvallen op salariswagens. Het is niet dat die auto's niks kosten aan de werknemer. Daarvoor heeft vadertje staat VAA in het leven geroepen. Dat ze ook regelmatig aanpassen om de optimalisaties die de fabrikanten doen, teniet te doen. En voor de werkgever is het ook geen cadeau. Want die profiteren daar van met de fiscale aftrekbaarheid ? Voor de werkgever is dat ook een serieuze kost hoor. Een wagen kopen/leasen/renten is niet gratis. Of krijgt de werkgever 100% van het leasebedrag terug ? Ik denk het niet. Lease maar eens een wagenpark van vb. 10 auto's, aan gemiddeld 800 eur/maand op 5 jaar. Dat kost 480.000 eur. Dat zijn vele maandloontjes hoor. Daarnaast is het goed voor de economie dat er salariswagens zijn. De aankoop van wagens is goed voor de garages (aankoop/onderhoud). Electrificatie is ook niet slecht. Maar aankoop is duurder, dus VAA stijgt, dus staat krijgt meer geld. Ipv te spreken over fiscaliteit en mensen die wel/geen salariswagen hebben, kan je beter spreken of de manier waarop de regering weeral eens geld probeert te recupereren...maar dat is mijn mening :-)

John 11:02
afbeelding van John

Dominique: wat je wel vergeet is dat een "salariswagen" een stuk loon is van een werknemer. De waarde van een wagen is voor een werknemer vaak veel hoger dan moest hij een equivalent in loon krijgen. Die serieuze kost voor de werkgever zal allesinds goedkoper zijn dan de werknemer meer brutoloon te geven. Een auto van 800€ / maand komt misschien neer op 2000€ bruto / maand mocht het 1 op 1 vergoed worden. En op die 800€ betaalt de werkgever/werknemer veel minder belastingen dan mocht dat in loon worden uitbetaald. Dus ja, een auto is voor beide partijen een voordelig aanbod, behalve voor de overheid, die (een deel) belastingen misloopt.
Ik heb destijds eens een snelle berekening gemaakt. Mijn "salariswagen" Golf V (2008) kwam neer op een netto vergoeding van 500€ (en dan berekende ik dat ik de waarde van de auto over 10 jaar rekende, want persoonlijk verander ik niet elke 3-4-5 jaar van auto)

Dominique 11:19
afbeelding van Dominique

John, dat klopt helemaal. Ik heb altijd salariswagens gehad, maar ben nu zaakvoerder van mijn eigen bedrijf. Eigenlijk betaal je langs de 2 kanten. Vaak kijkt men afgunstig tegen salariswagens, maar vb. iemand die werkt in de petrochemie verdient misschien netto meer dan iemand die als bediende werkt (met salaris wagen). Alles is dus relatief :-)

this 13:19
afbeelding van this

Het gaat er gewoon om dat een salariswagen een verdoken vorm van goedkoop loon is. Niemand die zegt dat een salariswagen gratis is.
Dat een ander zonder bedrijfswagen netto meer verdient heeft weinig te maken met deze discussie. Zonder bedrijfswagen heb je geen VAA belasting te betalen, dus een ander met gelijk brutoloon houdt sowieso al meer netto over. Maar ze hebben dan wel zelf een wagen te bekostigen.

Adriaan 16:28
afbeelding van Adriaan

Dan moeten we ons misschien meer focussen op waarom de belastingslast zo hoog is op onze lonen, dat we zo'n oplossingen gaan gebruiken, dan op de gevolgen van het probleem...

Dominique 10:22
afbeelding van Dominique

dat is de nagel op de kop. Dit zijn alleen maar lapmiddeltjes...visieloos

Mathieu 13:12
afbeelding van Mathieu

Dus eigenlijk is de conclusie dat we allemaal moeten gaan zoeken naar een job in een bedrijf dat werkt met salariswagens. Want voor de mensen die nu een recente benzinewagen of hybridewagen hebben, en dus nog een fossiele brandstof tanken, die gaan de prijzen daarvan alleen maar zien stijgen.
Opnieuw is het voor al die voordelen van de regering weer de gewone werkende mens zonder bedrijfswagen, die ervoor opdraait. Want 100% aftrekbaar hier, en 100% aftrekbaar daar, dat moet door iets gecompenseerd worden hé. En ja, ik weet dat het niet enkel door de EV's komt.
Ik weet wat mij te doen staat ;-)

this 13:40
afbeelding van this

Valt lichte vracht ook onder het systeem van bedrijfswagens zoals bestelbussen enzo?

Adriaan 16:17
afbeelding van Adriaan

"Bestelbusjes van de lokale loodgieterszaak vallen dus niet onder het nieuwe stelsel. Momenteel zijn er geen plannen om de fiscaliteit daarvan aan te pakken."

this 16:53
afbeelding van this

Ja maar ik doelde eigenlijk op die breaks en SUV's die als lichte vracht omgebouwd worden. Behoren die ook tot dezelfde groep als 'bestelbusjes van de lokale loodgieterszaak'?
Want dat zou namelijk wel heel interessant zijn voor de zelfstandigen waarbij EV gewoonweg geen optie is omdat ze te veel kilometers moeten doen.

Zpk 01:28
afbeelding van Zpk

Dan heb je het over professionele chauffeurs.

this 08:45
afbeelding van this

Nee ik heb het over personenwagens die omgebouwd zijn tot lichte vracht onder een vennootschap of eenmanszaak. Wie er mee rijdt doet er niet toe.

Mathieu 15:26
afbeelding van Mathieu

This, vanaf heden moet je kunnen bewijzen dat je de lichte vracht nodig hebt. Je kan sinds een aantal maanden niet zomaar (bijvoorbeeld een FOCUS RS) gaan ombouwen tot lichte vracht om minder belastingen/rijtaks te moeten betalen.

this 17:00
afbeelding van this

Heb je daar een bron voor? Dat was het idee van Matthias Diependaele en enkel voor pick-ups. Maar ik heb dat debat gevolgd en daarin werd pijnlijk duidelijk dat dit veel te complex ging zijn. En sindsdien ook niets meer van gehoord, dus ik vermoed dat dit er nog lang niet gaat doorkomen.

TV 10:49
afbeelding van TV

En niemand die een woord rept over het capaciteitstarief voor elektriciteit. Ze stoppen ons verplicht in EV's om ons vanaf 2022 al meer te laten betalen voor je energie zodra je een piekverbuik hebt van 3.5kw... Maw als je dan een laadpaal installeert (wat ze uiteraard gaan pushen met een aftrek van 45%), dan ga je altijd boven die 3.5kw uitkomen...

Adriaan 09:21
afbeelding van Adriaan

Ik heb de fluvius mens die mijn werf is komen inspecteren hierover aangesproken, hij sprak dat het ging uitgesteld worden en dat er nog geen zicht was op wanneer het actief ging zijn. Ik ben benieuwd hiernaar, maar ik deel absoluut uw mening dat dit totaal dieverij is. Ik ga uitrekenen over een maand of twee of ik met een thuisbatterij beter af zou zijn om die zever te kunnen vermijden, en dat is uiteindelijk wat de overheid wil dat we allemaal doen. Wij die individueel de investering maken voor hun totaal gebrek aan toekomstvisie als het gaat over infrastructuur investering en energieproductie...

mmm 17:14
afbeelding van mmm

Wanneer je regelmatig naar klanten moet rijden voor een meeting, zoals bv. sales mensen, is dat dan een salariswagen of een bedrijfswagen?

Veel jaloerse mensen vergeten dat bedrijfwagens voor vele jobs zorgen.

Dominique 09:50
afbeelding van Dominique

Klopt helemaal. Jaloezie en afgunst op de eerste plaats, maar inderdaad de jobs die daaraan hangen, daar kijkt men niet naar. We zullen met onze salariswagen dan maar wat verder werken en belastingen betalen zodat de werklozen/werkonwilligen verder commentaar kunnen geven :-)

JL 13:51
afbeelding van JL

Dus de mensen die geen "mobiel beroep" hebben zoals een vertegenwoordiger, als je die de salariswagen afneemt, dan gaan de allemaal te voet naar hun werk?

this 22:30
afbeelding van this

Een vertegenwoordiger is net een super mobiel beroep. Daarvan kan je niet zomaar de bedrijfswagen gaan afnemen.

Stiinus 18:26
afbeelding van Stiinus

Nee, je kan dan gewoon naar een autoverkooppunt gaan, uw portefeuille open trekken en en een wagen naar keuze aanschaffen, zoals wij allemaal moeten doen als we niet te voet, per fiets of met het openbaar vervoer willen gaan.

Jos D. 19:36
afbeelding van Jos D.

Dat is afhankelijk van hun keuze. Maar dat kan dus met de wagen, openbaar vervoer, fiets of te voet. Zoals ze dat deden toen ze nog geen salariswagen hadden. Financieel is dat een nul-operatie als je natuurlijk met een wagen rijdt volgens je financiële draagvermogen.

Etienne goderis 19:25
afbeelding van Etienne goderis

Voor mij is een salariswagen een verkkapt loon wat oneerlijk is tov diegenen die dit niet krijgen. Een bedrijfswagen is een wagen die noodzakelijk is om z'n job te kunnen uitvoeren, of dit nu een camionet of personenwagen is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws