Gentse LEZ "discriminerend" tegenover oldtimers, aldus Raad van State

Gent LEZ 2022

Er klinkt alweer kritiek op een lage-emissiezone, al komt die deze keer wel uit heel officiële hoek. De Raad van State heeft namelijk de regelgeving van de Gentse LEZ omtrent oldtimers verworpen. Volgens hen zijn delen van de toelatingsvoorwaarden te willekeurig gekozen.

Lage-emissiezones zijn wel vaker het onderwerp van discussie in autoland. Zo vinden heel wat inwoners het niet eerlijk dat ze verplicht worden een nieuwere auto te kopen, ziet de automobilist door de bomen het bos aan verschillende regeltjes niet meer en vinden eigenaars van oldtimers het vaak onterecht dat ze met hun hobbywagen de stad niet meer in mogen. Die laatste groep lijkt nu gehoord te worden, want de Raad van State heeft de toelatingsvoorwaarden van de Gentse LEZ onder de loep genomen en als “discriminerend” bevonden.

Tram 3 of 4?

Concreet gaat het over de leeftijdsgrens van 40 jaar die de Gentse LEZ — net als de Antwerpse evenknie, trouwens — hanteert. Zo mag je met een oldtimer van tussen de 30 en 40 jaar oud de zone helemaal niet binnen tenzij je een dagpas aankoopt. Voor auto’s die wel ouder zijn dan 40 jaar kan je daarentegen een uitzondering kopen waardoor je een week, maand, kwartaal of jaar lang naar hartenlust mag uitstoten in de stad. De aankoop van zo’n jaarvergunning kost je in Gent ter referentie 345 euro, terwijl je met een jongere oldtimer — net als gelijk welke andere niet-conforme auto — maximaal 8 dagpassen per jaar mag aankopen tegen een stukprijs van 35 euro.

De Raad van State heeft nu geoordeeld dat de leeftijdsgrens die de Gentse LEZ hanteert compleet arbitrair is. Zo is er bijvoorbeeld op Europees niveau bepaald dat een auto als oldtimer beschouwd wordt vanaf de leeftijd van 30 jaar, maar lijkt de stad die grens dus zelf te verplaatsen naar 40 jaar. Dat is volgens het arrest niet te verantwoorden, vooral aangezien er zo’n groot financieel en praktisch verschil mee verbonden is. Dat maakt de toelatingsvoorwaarden voor oldtimers dus discriminerend, volgens de Raad van State.

Liever een vrijstelling

De focus ligt in het arrest op de Gentse lage-emissiezone maar ook die van Antwerpen is niet helemaal buiten schot. Daar gelden namelijk dezelfde regels, maar is het verschil tussen dagpas-kopers en vergunningrijders nog groter. Zo kost een enkel dagje met je jongere oldtimer er 35 euro terwijl je voor een heel jaar met een exemplaar van 40 jaar of ouder maar 180 euro moet neertellen. Of dit arrest ook gevolgen heeft voor de Antwerpse LEZ is nog niet duidelijk, maar dat lijkt maar logisch.

Brussel pakt het volgens de Raad van State beter aan, want zij gooien alle oldtimers over dezelfde boeg. Daar mag je met je klassieker vanaf 30 jaar oud gewoon kosteloos binnenrijden. Zo'n vrijstelling proberen belangenorganisaties zoals Red de Oldtimer ook in Gent en Antwerpen op het programma te krijgen, en daar lijken ze langzaam maar zeker in te slagen. Het idee werd namelijk al goedgekeurd in het Vlaamse regeerakkoord en wacht nu op uitwerking. Daar zou dit arrest van de Raad van State misschien wat extra vaart achter kunnen steken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mike D 16:06
afbeelding van Mike D

Toch lees ik nog altijd dat wanneer je betaald, je gewoon binnen mag.
Zou het em dan toch om het geld te doen zijn ?

Dominique 10:36
afbeelding van Dominique

Om geld ? Hoe kom je daar bij ? Dat is gewoon uit ideologische redenen dat ze dat soort wagens willen bannen uit de stad. Helemaal niets met geld te maken... #sarcasme

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws