Foute spoilers op productiewagens

Spoiler galore

Spoilers, ontwikkeld om wagens harder tegen de grond te drukken bij hoge snelheden waardoor de rijprestaties naar boven gaan. Toch past het gewoon niet op sommige wagens - hoe nuttig ze ook mogen zijn. Wij bij Autofans verzamelden enkele productiewagens waarbij het toevoegen van een spoiler veelal afbreuk doet aan het geheel.

de spoiler
zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: ['spɔjlər]
Verbuigingen: spoiler|s (meerv.)
stuk materiaal om de luchtstroming gunstiger te maken

Subaru en Porsche geraken er al jaren mee weg, spoilers waar je 's middags op kan picknicken. Andere merken probeerden ook, maar gingen de mist in.

Jaguar XFR-S

Jaguar XFR-S

Een blauwe smurf met 550 pk en 680 Nm koppel. Hoewel hij behoefte heeft aan een spoiler met een topsnelheid van 300 km/u, is dit toch te veel van het goede voor een klassebak.

Mercedes A45 AMG Edtition 1

Mercedes A45 AMG Edtition 1

"Dan toch voor het petjesvolk", zo kopte het artikel op autofans bij deze wagen. Hoewel de A45 AMG nog redelijk subtiel is, slaan ze de bal helemaal mis met deze Hot Wheels variant.

Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth

Toegeven, een groot deel van zijn mythe heeft de RS Cosworth te danken aan zijn knoert van een spoiler. Nu, een twintig jaar later, rij je voor aap met deze wagen op de openbare weg.

Audi TT-RS Roadster

TT-RS Roadster

De cabrio versie van de TT-RS laat nog beter die heerlijke vijfcilinder roffel de cabine binnen. Wees echter wel zo slim om de "standaard uitklapspoiler" aan te vinken op de optielijst. Met vaste spoiler ziet het ding er niet uit.

McLaren P1

McLaren P1

De huidige generatie supercars gaat sowieso de geschiedenisboeken in als de lelijkste generatie ooit. De spoiler op de P1 - waar je zeeziek van wordt door er naar te kijken - maakt het er niet beter op.

Plymouth Road Runner Superbird

Plymouth Superbird

Zelfs het logo op de spoiler van tekenfilmfiguur the road runner die een helm vasthoudt kan deze wagen niet redden. Ontwikkeld in een windtunnel - nee, we menen het - was hij eigenlijk trager dan een model zonder spoiler.

Wiesmann mf4-cs clubsport

wiesmann mf4-cs clubsport

Een Wiesmann is een wagen waar je voor bent of niet. Als ze echter een racespoiler gooien op het vloeiende design wordt het plotseling makkelijker om een mening te formuleren.

Rest ons enkel nog de vraag: Welke productiewagens kennen jullie die verpest worden door een spoiler?

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Yvesw 20:20
afbeelding van Yvesw

Wij weten beter, maar alle andere mensen op straat denken dat je met een voute tuningsbak rondrijdt. ;-)

Yannick 17:31
afbeelding van Yannick

die van mijn nissan sunny. vroeger... helaas was die zonder spoiler nog 10x lelijker

Kenny 17:35
afbeelding van Kenny

De spoiler op de XF-RS is inderdaad compleet fout, de A45 AMG ronduit marginaal en idem voor de P1. De Escort en de Suberbird echter, daar hoort de spoiler gewoonweg op :-)

Wim 21:04
afbeelding van Wim

deze niet vergeten: Focus RS, echt een flinke brok plastiek, die nog seconden natrilt wanneer je de koffer dichtgooit

Wim 08:57
afbeelding van Wim

Deze bijna vergeten, waarschijnlijjk één van de coolste auto's ooit gemaakt :)

Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)
Tim 08:58
afbeelding van Tim

een kleine nota over die superbird.
eerst was er de 1969 dodge daytona ( dodge charger ) welke ook dit type spoiler had en een opzetstuk op de standaard neus. ook deze auto was trager in 0-100 en het bochtenwerk.
maar deze auto was hier ook niet voor gebouwd.
deze auto was gemaakt om de daytona 500 te winnen en was in staat zonder enige aanpassingen 300km/u te rijden. de eerste auto in daytona 500 die dit ooit heeft gedaan dit dankzij een drag coefficient van 0,28cd. ( om een idee te geven u laag dit was http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient )
de reden dat de spoiler zo hoog was, was omdat de scharnieren van het kofferdeksel het gewicht van de spoiler niet aan konden. de spoiler werd dan op de delen naast de het kofferdeksel geplaatst maar moest hoog genoeg zijn zodat het kofferdeksel nog kon passeren.
op de openbare weg klopte het dat de auto trager was in het bochtenwerk en in het optrekken ( zwaarder ). ook was er nog een ander probleem met de wagen. dit was dat de auto kon oververhitten indien men te traag reed.
het jaar daarop was men overgeschakelt naar de plymouth roadrunner als basis van de superbird. deze had niet het koelingprobleem van de daytona.

die spoiler en neus horen op die auto en is een stuk heritage.
verder mogen ze die auto best aan mijn deur neerzetten. de waarde van deze wagen is ondertussen gestegen rond de 200000 euro voor een exemplaar. de spoiler alleen is 3000 waard.
http://www.allpar.com/model/superbird.html
zoals je kunt lezen was de auto wel degelijk een windtunnel gepasseerd ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws