Volvo Cars Gent moet goedkoper gaan produceren

volvogentfabrieksbezoek-7

'De vestiging van Volvo Cars in Gent moet zich zorgen maken als ze niet meer concurrentieel is.' Die waarschuwing komt uit de mond van Geert Bruyneel, de Belg die eerder directeur was van de Gentse fabriek en sinds vorig jaar een topfunctie bekleedt op het Zweedse hoofdkantoor van Volvo in Göteborg.

De waarschuwing is vooral bedoeld op de loonkost in ons land, iets om over na te denken door de huidige regeringsonderhandelaars. Als de Belgische vestiging even goed presteert als de Volvo-fabriek in Torslanda (Zweden) en de wereldwijde verkoop zou tegenvallen, dan zal er in Gent geschrapt worden en niet in Zweden.

Op dit moment is Gent nog efficiënter en worden de auto's op een goedkopere manier gebouwd. Maar als Torslanda efficiënter wordt, dan moet Gent zich ook verder aanpassen.

loonlasten verlagen

Als Volvo Cars Gent niet efficiënter kan werken, dan moeten de loonkosten omlaag. De site in Gent kampt met een loonhandicap van 15 procent tegenover de andere vestigingen. De regering liet de loonlasten in de hele autosector met 3,5 procent zakken nadat Li Shufu, grote man bij Volvo-eigenaar Geely, deze handicap bij een bezoek aanhaalde.

Maar volgens Bruyneel is dat dus niet genoeg. De lastenverlaging zou pas tegen 2019 het volle effect hebben, maar dat zou sneller moeten.

toekomstkijken

Over de komst van het nieuwe SPA-platform is nog weinig bekend. Volvo maakte bekend dit enkel in Zweden te produceren en er wordt pas volgend jaar beslist welke modellen in Gent zullen geproduceerd worden. Op dit moment rijden in Gent de S60, XC60 en V40 van de band. De opvolger van de XC60 zou op het SPA-platform gebouwd worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kevin De Smet 20:43
afbeelding van Kevin De Smet

Dat ze in Gent eens ook wat ontwikkeling uitfarmen, want een pure productie entiteit zoals die nu is...dat is een erg droevig iets. Mijn mening hierover dan.

Adriaan 10:47
afbeelding van Adriaan

Hey Kevin, leg eens uit wat je bedoelt. Ik ben benieuwd wat je mening hier over is.

Kevin De Smet 15:34
afbeelding van Kevin De Smet

Tuurlijk. Ik wil aanduiden dat bij Volvo alle ontwikkeling in Göteborg gebeurt, ofwel bij derden. Ik verwacht geen enorme engineering aanwezigheid in de Gentse vestiging maar dat die helemaal zoek is, dat is dan wel weer erg jammer. Ik zie geen enkele reden waarom de Genste site geen kleine voetdruk hierin kan hebben ter ondersteuning van de activteiten in Zweden tijdens drukke periods en alsmaar meer scherpere deadlines.

Dat Opel en Ford (en ook Audi) ik kan aleen maar vermoeden ook geen ontwikkeling deded kwam hen als sites niet echt ten goede. Het is in ieder geval een meerwaarde om dit wel te hebben, alle beetjes helpen.

Bij Volvo Trucks in Oostakker zat vroeger wel een ontwikkel afdeling maar die is rond de begin jaren 2000 geschrapt door de fusie Volvo en Renault Trucks en voornamelijk de Lyon site (als ik me niet vergis) van Renault Trucks heeft dat werk geabsorbeerd.

Adriaan 20:43
afbeelding van Adriaan

Aah :) ik had uitfarmen geïnterpreteerd als uitbesteden, en dan vond ik het nogal een rare uitspraak. Maar inderdaad, de kennis hebben we hier in het land, dan kunnen we ze ook beter gebruiken, in de hoop dat we zo productiecapaciteit hier kunnen houden.

Kevin De Smet 22:28
afbeelding van Kevin De Smet

Spijtig genoeg is het zover gekomen dat het net zo zou zijn. Zweden zou engineering werk moeten uitbesteden aan de Genste site. Kijk, vroeger noemde het Volvo Cars Europe Industry of zoiets dergelijk, toch? Dan kan ik dat begrijpen. Maar als ze de site hernoemen naar Volvo Cars Gent dan moet dat een èèndracht met zich meebrengen overheen de verschillende business functies, en dat is niet gebeurt. Ik snap dat je productiecapaciteit als troef ziet en dat is wel zo, maar dat heeft Opel of Ford niet gered in België. Ontwikkeling gaat ook steeds meer naar India dus of dat een hoop aanbied voor de Genste site is zeker geen wapenfeit...maar goddamn, wouldn't it be pretty cool while it'd last? :-)

Kevin De Smet 22:37
afbeelding van Kevin De Smet

Kijk naar bevoorbeeld Bombardier in Brugge, die hebben een afdeling engineering en you know what? It's pretty fucking sweet. Dat is nu èènmaal zo. En het zou te gek zijn om te verwachten dat ze in Brugge een compleet research en development site zijn, verre van, hun hoofdzaak is productie. Maar dat neemt niet weg dat er ook engineering werk wordt verricht. En dat is mooi. Diversiteit--en voor ieder wat wils. Wil je productie? Be my guest. Maar het is niet uw enige keuze als je daar wil werken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws