Met het winterseizoen in volle aanloop trekt de duisternis veel sneller over het land. Licht in de duisternis werpen lijkt daarbij logisch, maar niet alle chauffeurs weten blijkbaar hoe ze te werk moeten gaan, getuigde de vele voertuigen op de baan met foutief aangestoken, defecte of slecht afgestelde lichten. Steek die dimlichten aan in het duister!
Duik je in het lichtdepartement van een - relatief - moderne wagen, dan kom je vier standen tegen: dagrijlicht, standlicht, dimlicht en grootlicht. Voor de meeste chauffeurs logisch, dat weten we ook wel, echter is een verkeerde draai aan de knop snel gebeurd. Daarom een kort overzicht:
Dagrijlicht
Dagrijverlichting, verplicht sinds 2011 op elke nieuw gebouwde wagen en al langer gebruikt door bijvoorbeeld Volvo. Een licht vooraan dat automatisch aan gaat bij het starten van de wagen en meestal herkenbaar is aan een aparte led-strook. Het doel? Zorgen dat je overdag zichtbaarder bent in het verkeer.
Standlicht
Het licht dat je gebruikt als je even op de weg geparkeerd staat in een donkere straat. Veelal de eerst klik van je lichtschakelaar en herkenbaar aan het logo bestaande uit twee 'oogjes met naar buiten staande wenkbrauwen'. In realiteit zal je deze lichtstand niet veel gebruiken. Echter zijn er te veel chauffeurs die hun standlichten aansteken in de veronderstelling dat ze het dimlicht hebben aangestoken.
Dimlicht
Dimlicht; de lichten die je moet gebruiken tijdens het rijden in het donker of als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter. Veelal de tweede klik op je lichtschakelaar. Herkenbaar aan het logo dat zich laat omschrijven als 'een naar rechts vliegend ei'
Grootlicht
Het sterkste exemplaar in je lichtarsenaal dat enkel in specifieke situaties mag gebruikt worden. De belangrijkst stelregel is dat de zichtbaarheid minder dan 100 meter moet bedragen (bijvoorbeeld tijdens het 's nachts rijden door een bosgebied). Verder moeten de grootlichten uit wanneer er een wagen dichter dan 50 meter voor je rijdt, er een tegenligger aankomt of wanneer je een spoorvoertuig of vaartuig nadert. Herkenbaar aan het blauwe logo en de gigantische hoeveelheid licht waar je plots over beschikt.
Gevaar
1 op de 3 recente wagens is uitgerust met automatische verlichting die gebruik maakt van een lichtsensor om de juiste verlichting te ontsteken. Echter durft dat syteem wel eens - letterlijk - de mist ingaan. Want bij regenweer of mist (waarbij de zichtbaarheid slecht is, maar het wel helder weer is) vergist dat systeem wel eens waardoor de dimlichten niet aangaan. Zo zag ondergetekende ooit een Rolls-Royce Phantom zonder enige vorm van verlichting plots voorbijkomen op de autostrade tijdens hevige mist overdag. Wees niet die kerel...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen