Het is zover: de al zo lang beloofde Tesla Model 3 van 35.000 dollar, waarvan velen beweerden dat hij er nooit zou komen, is officieel op de markt gebracht. Voorlopig enkel in Noord-Amerika: wij moeten nog tot het najaar wachten. De min of meer betaalbare Model 3 is bovendien geen kaalgeplukte kip geworden, want hij haalt op de strenge Amerikaanse verbruikstest van het EPA een bereik van 220 mijl, of 354 kilometer. Het is ook geen slome slak geworden, want met een sprint naar 100 km/u in 5,6 seconden geeft hij flink wat Europese premiumberlines het nakijken. Ter vergelijking: een even vlotte Audi A4 45 TFSI kost bij ons minstens 46.720 euro en heeft dan nog geen navigatie, maar wel vierwielaandrijving. Je verliest in de basis-Model 3 de met leer beklede en elektrisch verstelbare stoelen, maar voor Tesla essentiële zaken zoals Supercharging-capaciteit en het gigascherm met online navigatie blijven behouden.
S en X ook
Terwijl de instapversie van de Model 3 met veel bombarie werd aangekondigd, snoeide Tesla echter ook in alle stilte in de prijzen van de Model S en Model X, en geen klein beetje. Een Model S 100D is bij ons op één nacht tijd een 30.000 euro goedkoper geworden en de P100D is zelfs meer dan 50.000 euro in prijs gezakt: van dik 150.000 euro naar minder dan 100.000 euro. Wie recent een Tesla kocht, zag zijn restwaarde op één nacht tijd met een kwart vallen – in Hongkong is de prijs van de P100D zelfs gehalveerd. Na een dag paniek en gemor op allerlei Tesla-fora besliste Musk dat een ‘geste’ nodig was naar bestaande eigenaren: wie al een Model S of X heeft en na aankoop nog Autopilot of de volledige zelfrijdende functie wil activeren, kan dat aan halve prijs. Met andere woorden: Tesla neemt 25.000 euro herverkoopwaarde weg en geeft je ter compensatie de mogelijkheid om nog eens 3.000 euro uit te geven. Faut le faire…
Supercharger V3
Afgelopen nacht kwam er nog wat nieuws bij: ook de prijzen van de andere Model 3-versies zijn gedaald, met gemiddeld 2.000 euro, en bovendien blijkt nu dat de Model 3 een ‘verborgen’ feature heeft die de Model S en X niet hebben: vanaf eind dit jaar zullen ze een maximaal laadvermogen hebben van 250 kW, tegenover 120 kW vandaag. Tesla lanceert namelijk een nieuwe generatie van zijn Supercharger-snelladers, die meer dan dubbel zoveel vermogen ontwikkelt en per 5 minuten laden 120 kilometer rijbereik toevoegt. Ook Model S en X zullen trouwens iets sneller kunnen laden, want er komt een update die maakt dat de auto aan de hand van je in de navigatie ingegeven route weet wanneer je gaat Superchargen en op het juiste moment proactief de batterij op een ideale temperatuur brengt om zo snel mogelijk te kunnen laden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen