Tesla snoeit in prijzen en verdubbelt laadvermogen, eigenaars... boos?

model_3_performance_-_red_above_tarmac

Goed nieuws: alle Tesla’s zijn in één klap een pak goedkoper geworden – de Model 3 van 35.000 dollar is er eindelijk – en daarom zijn heel wat Tesla-fans… boos?

Het is zover: de al zo lang beloofde Tesla Model 3 van 35.000 dollar, waarvan velen beweerden dat hij er nooit zou komen, is officieel op de markt gebracht. Voorlopig enkel in Noord-Amerika: wij moeten nog tot het najaar wachten. De min of meer betaalbare Model 3 is bovendien geen kaalgeplukte kip geworden, want hij haalt op de strenge Amerikaanse verbruikstest van het EPA een bereik van 220 mijl, of 354 kilometer. Het is ook geen slome slak geworden, want met een sprint naar 100 km/u in 5,6 seconden geeft hij flink wat Europese premiumberlines het nakijken. Ter vergelijking: een even vlotte Audi A4 45 TFSI kost bij ons minstens 46.720 euro en heeft dan nog geen navigatie, maar wel vierwielaandrijving. Je verliest in de basis-Model 3 de met leer beklede en elektrisch verstelbare stoelen, maar voor Tesla essentiële zaken zoals Supercharging-capaciteit en het gigascherm met online navigatie blijven behouden.

S en X ook

Terwijl de instapversie van de Model 3 met veel bombarie werd aangekondigd, snoeide Tesla echter ook in alle stilte in de prijzen van de Model S en Model X, en geen klein beetje. Een Model S 100D is bij ons op één nacht tijd een 30.000 euro goedkoper geworden en de P100D is zelfs meer dan 50.000 euro in prijs gezakt: van dik 150.000 euro naar minder dan 100.000 euro. Wie recent een Tesla kocht, zag zijn restwaarde op één nacht tijd met een kwart vallen – in Hongkong is de prijs van de P100D zelfs gehalveerd. Na een dag paniek en gemor op allerlei Tesla-fora besliste Musk dat een ‘geste’ nodig was naar bestaande eigenaren: wie al een Model S of X heeft en na aankoop nog Autopilot of de volledige zelfrijdende functie wil activeren, kan dat aan halve prijs. Met andere woorden: Tesla neemt 25.000 euro herverkoopwaarde weg en geeft je ter compensatie de mogelijkheid om nog eens 3.000 euro uit te geven. Faut le faire

Supercharger V3

Afgelopen nacht kwam er nog wat nieuws bij: ook de prijzen van de andere Model 3-versies zijn gedaald, met gemiddeld 2.000 euro, en bovendien blijkt nu dat de Model 3 een ‘verborgen’ feature heeft die de Model S en X niet hebben: vanaf eind dit jaar zullen ze een maximaal laadvermogen hebben van 250 kW, tegenover 120 kW vandaag. Tesla lanceert namelijk een nieuwe generatie van zijn Supercharger-snelladers, die meer dan dubbel zoveel vermogen ontwikkelt en per 5 minuten laden 120 kilometer rijbereik toevoegt. Ook Model S en X zullen trouwens iets sneller kunnen laden, want er komt een update die maakt dat de auto aan de hand van je in de navigatie ingegeven route weet wanneer je gaat Superchargen en op het juiste moment proactief de batterij op een ideale temperatuur brengt om zo snel mogelijk te kunnen laden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Filip Smeers 15:51
afbeelding van Filip Smeers

Door het opkomend elektrisch "geweld" (I Pace en E tron, met dan nog later de EQ en IX3) is Tesla verplicht iets aan hun prijzen te doen. Maar wie de afgelopen periode een Tesla heeft gekocht, heeft nu een ongelooflijk wrange nasmaak. Het idee van de nieuwe autopilot aan te bieden aan 50% van de prijs, vindt ik dan niet doordacht. want herverkoopwaarde wegnemen, los je niet niet op door een autopilot aan de bieden aan 50% van de prijs. Maar toch een vraag : hoe is dat contract opgesteld?

YvesT 02:01
afbeelding van YvesT

Prijzen zakken nu eenmaal en het moest gebeuren de prijzen waren te hoog en al die jaren zijn ze stabiel gebleven dus een update was nodig, nu de concurrentie er is, beter dat dan sales die instort en een Tesla die failliet gaat ...

Coolaid 13:43
afbeelding van Coolaid

Ik ben het eens met YvesT. We hebben 4 maanden geleden onze Tesla Model S aangeschaft in leasing. Als ik dezelfde wagen nu op de Tesla site configuur, dan is deze ongeveer 25.000 euro goedkoper. Ik verwachtte wel dat de prijzen van de auto zouden dalen, maar natuurlijk niet zo fel. Toch heb ik de aankoop toen bewust gedaan, het was een van de laatste modellen waar ongelimiteerd supercharging op werd aangeboden, voor de hele levensduur van de auto. Aangezien we veel kilometers maak en bijna alleen maar laden aan de supercharger loont dit wel de moeite.

Daarnaast hebben we de wagen geleased. De restwaarde van een nieuwe Tesla is op papier lager dan de restwaarde van onze 4 maanden oude Tesla. Een hoge restwaarde maakt het maandbedrag lager, een lage restwaarde maakt het maandbedrag hoger. Aan het einde van de termijn is er optie tot kopen. Al bij al denk ik dat het verlies per maand niet zo groot is (gezien het onbeperkt laden en de restwaarde).

Ik kan me voorstellen dat als je de Tesla in een keer koopt, zonder financiering, zonder restwaarde afspraken, dat het wel zuur is en je beter gewacht had. Maar als je de auto al te duur vond, had je hem niet moeten kopen. Ik ben er van overtuigd dat een sterke concurrentiepositie tegenover andere merken beter is voor het bedrijf Tesla, en daar profiteren alle huidige Tesla eigenaren ook van. Investeringen kunnen dan in nieuwe over-the-air updates, snellere supercharging enz...

andre123 10:21
afbeelding van andre123

tesla eigenaars pikken toch alles van musk?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws